TECHNET MEDIA TELECOM

Na czym polega „marketing przychodzący”?

Mówi się, że inbound marketing to marketing przyszłości – znużony i zniechęcony tradycyjnymi formami przekazu i agresywnymi reklamami, które znamy ze spotów reklamowych, pop-upów czy bilbordów. Inbound marketing nie rozprasza i nie irytuje odbiorcy – dyskretnie przykuwa jego uwagę, angażuje i skłania do działania.

autor: Marcin Wójcik

Marketing

Założenia

Inbound marketing, zwany również „marketingiem przychodzącym”, to strategia, w której dążymy do tego, by odbiorcy naszej reklamy sami odkryli, kto jest jej nadawcą, i znaleźli to, czego szukają. Celem podejmowanych działań inbound marketingowych jest budowa świadomości marki i relacji z klientami. Relacja ta ma być jednak dwustronna, a klient zaangażowany i lojalny. Koncept podobnych działań opracował w 1999 roku Seth Goodin w swojej książce „Permission Marketing”. Natomiast oficjalnym twórcą pojęcia „inbound marketing” jest Brian Halligan, CEO HubSpot.

Techniki

Inbound marketing oznacza działania podejmowane tam, gdzie znajduje się nasza grupa docelowa. Aktualnie oznacza to obecność naszej marki na portalach społecznościowych – na Facebooku, YouTube’ie, LinkedInie, Twitterze czy Instagramie. Realizując kampanię inbound marketingową, musisz dać się znaleźć, a portale społecznościowe to umożliwiają. Inbound marketing to także kontent zamieszczony na branżowym blogu, a więc interesujące, przydatne treści, które będą stanowiły wartość dla odbiorcy. Treści te możesz dystrybuować także w formie podcastów, webinariów, e-booków itp. Nie zapominaj o remarketingu i staraj się wykorzystać wszystkie możliwe kanały dotarcia do klientów. Bierz udział w rozmowach na forach dyskusyjnych, stwórz aplikację mobilną czy wysyłaj newsletter. Obowiązkowym elementem każdej strategii inbound marketingowej jest optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych. Po co to wszystko? Byś nie musiał atakować swoich klientów agresywną, tradycyjną reklamą, która nie tylko generuje coraz mniej zadowalające rezultaty, ale też – w przeciwieństwie do Inbound marketingu – nie pozwala budować trwałych relacji z klientem. Dzięki strategii Inbound marketingowej reklamy trafiać będą do osób, które faktycznie są nimi zainteresowane.

Marketing wirusowy

Jedną z koncepcji, na której opiera się Inbound marketing, jest marketing wirusowy. Polega on na podejmowaniu takich działań, które sprawią, że odbiorcy sami rozpowszechnią reklamę Twoich usług i produktów. Jak to możliwe? Podstawą reklamy wirusowej jest jej atrakcyjna forma i treść. Użytkownicy podzielą się ze znajomymi tymi informacjami, które uznają za ciekawe lub śmieszne. Przygotowując je, pamiętaj, by funkcję rozrywkową połączyć z reklamą – zrobisz to, osadzając swój produkt w interesującym lub zabawnym kontekście. Koszt Inbound marketingu, w przeciwieństwie do tradycyjnych outbound marketingowych działań, jest stosunkowo niski. Jednocześnie reklamy, których przygotowaniu przyświecała idea Inbound marketingu, nie są dla odbiorców irytujące i nachalne. Warto łączyć strategię Inbound marketingową z innymi działaniami, by zwiększać efektywność prowadzonych kampanii i jednocześnie budować świadomość swojej marki.