TECHNET MEDIA TELECOM

Niektóre podstawy optymalizacji strony internetowej

Prowadząc działania zmierzające do realizacji tego celu, należy rozpocząć od spraw, wydawałoby się na pierwszy rzut oka błahych. Jednakże w marketingu internetowym nie ma działań mało istotnych. I im dalej zagłębiamy się w proces, tym bardziej działania wykonane na początku, działania przygotowujące grunt pod dalszą pracę, wydają się nieocenione. I takie też są.

autor: Marcin Wójcik

Podstawy optymalizacji

Kilka podstaw optymalizacji strony

Poniżej, wymienię kilka istotnych, elementarnych, bardzo podstawowych czynników. Może z czasem rozbuduję tą listę. Może uda się z czasem rozwijać niektóre podpunkty, udzielając obszerniejszych wskazówek.

Fundamentem każdej witryny jest kod

Fundament jest najważniejszy. Fundamentem każdej witryny jest kod. Struktura html powinna oddzielać warstwę semantyki od warstwy prezentacji. Zyskuje na tym całość. Folder zawierający serwis www podzielony jest na wiele plików ułożonych mniej bardziej logicznie, w zależności od roli i przeznaczenia. Poza tym sporą powierzchnię dyskową zajmują pliki graficzne.

Optymalizacja kodu

Optymalizacja kodu może przebiegać następująco:

Treść

Internauci poszukują odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Treść jest najważniejsza dla gości serwisu, poszukujących cennych dla siebie informacji. Poza tym treści bezwzględnie muszą być unikalne. Roboty przeglądarek odkryją szybko duplikaty i serwis zarobi punkty karne za źle oceniane praktyki. Teksty oprócz niepowtarzalności powinny zawierać słowa kluczowe, na które przeprowadza się pozycjonowanie.

Obróbka grafiki

Istotnym, przy zamieszczaniu grafiki jest jej „waga”. Istnieje wiele programów do kompresji, które znakomicie spełniają swoje zadania. Z wagą plików graficznych wiąże się zagadnienie rozszerzeń plików. W zależności od rodzaju (zdjęcie, czy grafika) stosuje się odpowiednie rozszerzenie pliku. Pozycjonowanie i optymalizacja wymaga, by pliki graficzne poddać procesowi minifikacji.

Frazy kluczowe

Bez fraz kluczowych daleko nie zajedziemy. Optymalizacja i pozycjonowanie nie miałoby sensu bez zastosowania słów kluczowych w zawartości tekstów umieszczonych w serwisie. Jest wiele szkół, co do tzw. density, czyli nasycenia. Jedni chcą mieć dużą ilość keywords w wersji podstawowej (stosowanej przez użytkowników podczas wyszukiwania), inni stosują miksy formy podstawowej i odmiany gramatycznej, jeszcze inni zamieszczają jedno słowo w podstawowej formie. Prace nad tekstem najlepiej zlecić profesjonalnemu copywriterowi.

Komunikacja wewnętrzna

Linki wewnętrzne to krwiobieg serwisu. Ważne by były zaplanowane w logiczny sposób. Nie mogą prowadzić do stron, na których roi się od błędów gramatycznych i stylistycznych. Programy współpracujące przy indeksacji stron potrafią ocenić coraz więcej parametrów związanych z przyswajaniem treści. Dlatego odnośnik do karty najeżonej błędami lub – co gorsza – pozbawionej treści jest niedopuszczalny.

Czego należy się wystrzegać?

Najczęstszym grzechem początkujących, których „pasją” jest optymalizacja stron internetowych, jest chęć przechytrzenia programów wyszukujących strony internetowe

Zwykle kończy się to założeniem przez Google tzw. "filtra na stronę", która wypada z indeksacji i powrót choćby na odległe pozycje jest tylko pobożnym życzeniem.