Menu Zamknij

Marketing szeptany. Tych błędów lepiej nie popełniaj!

Celem marketingu szeptanego jest dotarcie do odbiorcy poprzez prowadzone w sieci dyskusje. Wikipedia określa go jako „spontaniczny” przekaz ustny, choć w rzeczywistości niewiele ze spontanicznością ma wspólnego. Najczęściej jest dobrze zaplanowanym i dokładnie przemyślanym działaniem nastawionym na sprzedaż i wymierne, finansowe korzyści. Wbrew pozorom marketing szeptany wcale nie jest taki prosty, jak można by sądzić, o czym coraz częściej przekonują się marketerzy. Jakich błędów lepiej nie popełniać podczas realizowania buzz marketingowych kampanii?

Zapominanie o planowaniu

Każde działanie marketingowe należy zaplanować, marketing szeptany również. Jeśli myślisz, że zupełnie spontanicznie uda Ci się zrealizować kampanię opiewającą na kilkadziesiąt postów bez żadnego przygotowania, jesteś w błędzie. Publikacja komentarzy na dany temat w krótkim czasie wygląda podejrzanie i wzbudza uzasadnione wątpliwości. Twój przekaz, choć ustaliliśmy już, że nie jest spontaniczny, na takowy właśnie ma wyglądać. Koniecznym jest więc zaplanowanie pracy w taki sposób, by Twoje posty nie zostały odebrane jako spam.

Brak przygotowania

Myślisz, że marketing szeptany to bułka z masłem? Mylisz się! By włączyć się w internetową dyskusję i nawiązać do promowanego przez Ciebie produktu, musisz ją najpierw znaleźć, a następnie zarejestrować swoje konto w danym serwisie, uzupełnić profil (włącznie z nagminnie ignorowanym przez marketerów awatarem) i… poczekać. Gdy jako nowy użytkownik opublikujesz link do strony zewnętrznej, na większości forów zostaniesz błyskawicznie usunięty. Niektóre w ogóle uniemożliwią Ci publikację takiej wypowiedzi! Firmy, które profesjonalnie zajmują się buzz marketingiem, prowadzą tysiące kont! Każde z nich jest dokładnie opisane, posiada w danym serwisie swoją historię, a nawet swój styl wypowiedzi! Dzięki temu ich przekaz reklamowy wydaje się bardziej autentyczny.

Brak analizy wyników

We wszystkich działaniach marketingowych chodzi o to, by były one efektywne i skuteczne. Jeśli nie sprawdzasz efektów prowadzonej kampanii, błądzisz po omacku, często tracąc czas i pieniądze na nieskuteczne działania. Należy uważnie analizować rezultaty i kanały dotarcia do odbiorców – które z nich konwertują lepiej, które gorzej, a które nie opłacają Ci się zupełnie. Tylko dzięki temu będziesz w stanie optymalizować swoje działania w trakcie prowadzonej kampanii, eliminować błędy i koncentrować się na tych, które przynoszą Ci największy zysk.

Zbyt małe nakłady finansowe

Jeśli zależy Ci na dobrze prowadzonej kampanii buzz marketingowej, musisz za nią zapłacić. Niektórzy sądzą, że marketing szeptany jest najtańszym rodzajem działań, jakie można podjąć w celu promocji swoich produktów i usług. To tylko pozory! W rzeczywistości, ograniczając koszty kampanii do minimum czy zatrudniając niewłaściwą osobę bez doświadczenia, tracisz pieniądze, nie zyskując nic w zamian. Warto więc skorzystać ze wsparcia profesjonalnej agencji, która ma odpowiednie zaplecze i zasoby, by przeprowadzić działania na takim poziomie, który zapewni Ci wymierny zysk.

Powyższe błędy należą do najczęstszych, jakie pojawiają się podczas kampanii buzz marketingowych. Dzięki ich wyeliminowaniu jesteś w stanie realizować kampanie, które nie tylko zapewnią Ci większą sprzedaż swoich produktów i usług, ale też przyczynią się do budowy pozytywnego wizerunku Twojej marki.