Menu Zamknij

Wstęp do marketingu rekomendacji

Marketing rekomendacji – czym jest i jak go dobrze wykorzystać?

Najlepszą reklamą produktu jest rekomendacja osób, które miały już okazję z niego korzystać. Ich opinii ufamy zdecydowanie bardziej niż zapewnieniom producenta i nawet najbardziej wyszukanym, reklamowym sloganom. Nie dziwi zatem fakt, że w swoich działaniach marketingowych coraz więcej marek stosuje właśnie marketing rekomendacji. Czym jest i jak go efektywnie wykorzystać?

Marketing rekomendacji – co to takiego?

Marketing rekomendacji, najprościej rzecz ujmując, polega na wywoływaniu fali rekomendacji i pozytywnych opinii na temat promowanego produktu lub usługi. Wykorzystuje fakt, że ludzie polecają je swoim znajomym, np. zachęcając ich do odwiedzenia ulubionej restauracji, obejrzenia wysoko ocenionego przez nich filmu czy zakupu używanego przez nich sprzętu. By jednak o takiej zachęcie mogła być mowa, konieczny jest uprzedni kontakt z produktem lub usługą i możliwość ich przetestowania. Tyle teorii, a na czym marketing rekomendacji polega w praktyce?

Jak to działa?

Zasada działania marketingu rekomendacji jest prosta: marka udostępnia swój produkt osobie, której zadaniem jest podzielenie się z bliskimi opinią na jego temat. Oczywiście nie może to być osoba dowolna, niezwiązana w żaden sposób z naszą branżą i promowanymi przez nas produktami. Dlaczego? Wyobraźmy sobie, że zajmujemy się promocją sklepu z wysokiej jakości, organicznymi kosmetykami do pielęgnacji włosów. Jaki sens byłby wręczać je krótkowłosemu mężczyźnie? Odpowiedź brzmi: żaden.

Znacznie lepszym wyborem będzie nawiązanie współpracy z popularną blogerką, która na swoim blogu dzieli się wskazówkami dotyczącymi pielęgnacji włosów. Jako liderka opinii osób, które należą do naszej grupy docelowej, będzie ona w stanie realnie wpłynąć na sprzedaż naszych produktów i budowę pozytywnego wizerunku naszej marki. Oczywiście nie musimy decydować się na kosztowną współpracę z influencerami. Wiele marek udostępnia swoje pełnowartościowe produkty użytkownikom dedykowanych testowaniu produktów platform. Często użytkownicy wraz z produktem dla siebie otrzymują również próbki, które mogą przekazać znajomym. Dzięki temu o produkcie dowiaduje się jeszcze więcej osób.

Zalety

Największą zaletą marketingu rekomendacji jest wysoka wiarygodność przekazu. Dzięki możliwości osobistego, bezpłatnego sprawdzenia lub skorzystania z produktu, użytkownicy skłonni są do spontanicznego i dobrowolnego wyrażenia szczerych i pozytywnych opinii na jego temat. Uczestnikami kampanii zwykle są osoby, które chętnie testują nowe produkty i lubią być pierwszymi, które uzyskują informacje na temat wprowadzanych na rynek nowości.

Według badań aż 9 na 10 konsumentów przy wyborze danego produktu kieruje się opiniami innych klientów. Oznacza to, że tradycyjna reklama w formie banera czy billboardu będzie skłaniała do zakupu w znacznie mniejszym stopniu niż ta, która wykorzystuje pozytywne rekomendacje użytkowników danego produktu.