Menu Zamknij

Jak mierzyć skuteczność internetowych akcji marketingowych?

Gdy inwestujemy nasze środki w internetowe działania marketingowe, chcemy, by były one skuteczne, a inwestycja prędko się zwróciła. Mierzenie skuteczności będzie możliwe jednak tylko wtedy, gdy nasze działania będą miały określony cel. Od niego zależeć będzie rodzaj reklamy, a także metoda analizy jej skuteczności.

Do pomiaru najczęściej wykorzystywać można następujące wskaźniki:

  1. CTR
  2. CTR, a więc współczynnik klikalności (clickthrough ratio), to nic innego jak procentowo wyrażony stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń. Przyjmujemy, że im bardziej atrakcyjna jest nasza reklama, tym więcej osób, które ją wyświetli, postanowi wykonać działanie i kliknie, by uzyskać więcej informacji lub skorzystać z naszej oferty. Na wysokość wskaźnika wpływ ma również właściwy wybór grupy docelowej. CTR stosujemy do oceny skuteczności reklam w mediach społecznościowych oraz w wyszukiwarkach internetowych.

  3. Wskaźnik odrzuceń
  4. Odrzucenie oznacza sesję w witrynie, która ograniczyła się do jednej strony. Współczynnik odrzuceń jest zatem liczbą sesji ograniczonych do jednej strony, podzieloną przez liczbę wszystkich sesji. Z punktu widzenia właściciela sklepu internetowego istotne jest, aby odwiedzający jego stronę pozostawali na niej jak najdłużej i przeglądali jak najwięcej podstron produktów. Jeżeli klient ogranicza się do zaledwie jednej strony, szanse na to, że dokona zakupu, są niewielkie. Wskaźnik odrzuceń (bounce rate) informuje nas zatem o kondycji naszej witryny – pokazuje, czy jest ona interesująca dla odbiorców i czy zachęca odwiedzających do przejścia na kolejne podstrony.

  5. CPA
  6. CPA, a więc koszt za akcję (cost per action) oznacza cenę, jaką zapłacimy za pozyskanie jednej pożądanej akcji. Jeśli promowaliśmy zapis do newslettera, koszt CPA powie nam, ile zapłaciliśmy za każdą pojedynczą osobę, która dokonała zapisu. Jeśli promowaliśmy bezpłatnego e-booka, CPA wskaże nam koszt za użytkownika, który pobrał naszą książkę. Od czego zależy wskaźnik CPA? Od wyboru odpowiedniej grupy docelowej i atrakcyjności kreacji, a także funkcjonalności naszej witryny i wielu innych czynników.

  7. CPC
  8. To cena, jaką płacimy za pojedyncze kliknięcie. Najczęściej stosujemy ten wskaźnik w reklamach w mediach społecznościowych, w linkach sponsorowanych (właściciel strony zarabia, gdy użytkownik kliknie zamieszczoną na niej reklamę) i sieciach wyszukiwania. CPC informuje nas, ile płacimy za kliknięcie naszej reklamy.

Choć pomiar skuteczności naszych działań nigdy nie będzie w 100 procentach precyzyjny, nie należy z niego rezygnować – tylko analizując wyniki kampanii, będziemy w stanie optymalizować je i redukować ich koszty. Niższy koszt naszych reklam to z kolei oszczędności, które przeznaczyć możemy na rozwój naszego biznesu.