Czy wiesz, jak ważna jest architektura informacji na stronie internetowej? Skuteczne witryny internetowe są widoczne i pozwalają na łagodne przejście przez proces, którym może być sprzedaż, informowanie lub dostarczenie rozrywki.
Wiedzą o tym pracownicy e-commerce, którzy skarżą się na porzucone koszyki przy występowaniu błędów w zakupowym formularzu. Bez względu na to, jaki cel spełnia strona, warto spojrzeć na projektowanie architektury z punktu widzenia UX i SEO.
Architektura informacji na stronie internetowej
Treści na stronie to ważny element każdego portalu. Stanowi ona mapę dla copywritera, który, podobnie jak użytkownicy może dzięki niej określić własne położenie. Według definicji jest to sztuka etykietowania informacji, które sprzyjają sprawnemu zdobywaniu wiedzy. Architektura informacji to struktura, która pomaga osiągać cele danego medium.
Czym jest UX?
User Experience (UX) to dziedzina empiryczna. Według definicji stanowi ona wszystkie wrażenia i doświadczenia użytkownika w kontakcie z produktem – zazwyczaj stroną internetową lub aplikacją mobilną. Zachodzące zmiany opierają się na badaniach i testach istniejących rozwiązań.
Specjaliści od UX analizują stronę internetową w trzech etapach:
– audytu strony – weryfikacja wszystkich elementów strony i wytypowanie ewentualnych błędów,
– wędrówka poznawcza – wcielenie się w potencjalnego użytkownika, który przegląda stronę,
– card storing – analiza strony pod kątem czytelności.
Badania pozwalają zmienić diametralnie użyteczność strony i zwiększyć świadomość korzystania z witryny internetowej.
Czym jest SEO?
Optymalizacja strony www dla wyszukiwarek internetowych jest dziedziną marketingu internetowego. Walka o czołowe pozycje w Google zaczyna się od architektury informacji.
Według SEO każdy temat musi mieć osobną podstronę, hierarchia strony musi być zachowana, każda podstrona musi mieć swoje linkowanie wewnętrzne. Złe targetowanie fraz może spowodować kanibalizm, czyli zjawisko konkurowania ze sobą słów kluczowych, znajdujących się na wielu podstronach w obrębie jednej strony internetowej.
Jak użytkownicy poruszają po stronie internetowej?
Strona internetowa jest jak sklep, klienci poruszają się po niej w rozmaity sposób. Niektórzy planują zakup batonika przy kasie, dlatego ich trasa jest stosunkowo krótka. Chcą szybko sfinalizować transakcję, czyli udać się do ekspedientki będącej personifikacją zakładki “kontakt” lub przycisku “kup teraz”. Warto stworzyć dla nich możliwość szybkich zakupów, czyli “call to action”, które pozwali dopełnić formalności po kilku zdaniach wstępu. Należą oni jednak do rzadkości, bo ludzką rzeczą jest szukać.
Najczęściej użytkownicy strony przechadzają się alejkami o nazwie portfolio, strona główna, strona o nas. Porównują oferty i analizują wszystkie zmienne. Z tego względu warto przygotować dla nich ścieżkę, która da im obszerny pakiet informacji, bo najczęściej sami nie wiedzą, czego szukają. Warto skusić ich na tyle skutecznie, żeby idąc po pieczywo, sięgnęli także po mleko. Niektóre branże mają klientów zorientowanych na szybki kontakt. Zazwyczaj jednak przeglądają oni stronę główną, czytają ofertę i przechodzą do kontaktu.
Jak zbadać gdzie ruch użytkowników?
Analiza ruchu na stronie internetowej to klucz do poprawy widoczności w sieci. Jest ona także wyznacznikiem sukcesu działań marketingowych. Aby przekonać się, jaką trasę obrali odwiedzający goście, można skorzystać z darmowych narzędzi. Należą do nich choćby Google Analitycs i Google Search Console. Ważnym wskaźnikiem jest nie tylko ilość sesji, ale także dane behawioralne, czyli ilość czasu spędzana na podstronie i źródło wejść.
Co istotne, dzięki narzędziom możesz badać ruch w czasie rzeczywistym, zdefiniować odbiorcę biorąc pod uwagę jego lokalizację, wiek i płeć. Bardziej zaawansowane działania nazywają się mouse tracking, eye tracking i clicktracking.
Budowanie person – na czym to polega?
Persona to szczegółowy profil klienta, który jest tworzony w celu lepszego dopasowania oferty do potrzeb rynku.
Zdefiniowanie potencjalnego użytkownika pozwala także zaplanować strukturę strony internetowej. W tym celu ustala się styl życia persony, jego sytuację zawodową, preferencje, marzenia, obawy i możliwe zagrożenia. Po wykreowaniu person należy zastanowić, jak będą one poruszały się na stronie i czy znajdą na niej właściwe dla siebie informacje. Strona internetowa dla konkretnego użytkowników jest skuteczniejsza!
Mapa strony internetowej
W celu poprawienia wyników wyszukiwania warto stworzyć mapę stronę, czyli tzw. site map. Mapa strony to nic innego jak jej struktura, sekcje i linki. Projektowanie mapy musi określać potrzeby użytkowników i robotów wyszukiwarek. Najpopularniejsze mapy to mapy HTML i XML.
To narzędzie najczęściej spotkamy w stopce strony. Jest ono użyteczne, ponieważ pomaga użytkownikom w nawigacji i sprawnym przechodzeniu pomiędzy konkretnymi sekcjami. Mapa strony stanowi wzmocnienie portalu z punktu widzenia SEO i UX.
Architektura informacji na stronie internetowej to rozległe działania, których zwieńczeniem powinny być dobre wyniki wyszukiwania i pozytywne doświadczenia użytkowników. Aby wdrożenie planu było skuteczne, architekturę strony najlepiej planować podczas tworzenia strony internetowej. Nie ulega wątpliwości, że weryfikacja działań jest przydatna zawsze, o ile pozwoli wysnuć wartościowe wnioski.
Masz pytania
tel. Office: +48 59 300 32 03
tel. Technical Support: +48 603-344-390
tel. Customer Support: +48 59 300 32 01
fax: +48 59 300 32 04
email: biuro(at)technet-media.pl
Poniedziałek-Piątek 09:00-17:00