Answer Box to ramka odpowiedzi w Google na pozycji 0, z którą mamy do czynienia coraz częściej i możemy zaobserwować ją przy zadawaniu wielu pytań.
Ramka taka jest o tyle intrygująca, że znajduje się pomiędzy pozycjami 1 a płatną reklamą i aby do niej się dostać, wcale nie musimy za to płacić lub mozolnie pozycjonować naszej strony internetowej. Czym zatem jest ramka odpowiedzi, na jakiej zasadzie działa, jakie są plusy i minusy znajdowania się w niej oraz dlaczego Google zdecydowało się o wyświetlać taki element? Podpowiadamy też jak dostać się do takiej ramki odpowiedzi, aby pozyskiwać jeszcze więcej ruchu organicznego z wyszukiwarki Google — czemu poświęcamy znaczną część tego wpisu.
Czym jest Answer Box i dlaczego Google wyświetla ramkę odpowiedzi na pozycji 0?
Answer Box to tzw. ramka odpowiedzi. Pojawia się ona w Google na pozycji 0 pomiędzy pierwszym wynikiem organicznego wyszukiwania a reklamami.
Ramka odpowiedzi ma formę białej planszy z wynikiem wyszukiwania i treścią. Jej wymiar ma wielkość porównywalną do 1–2 wyników wyszukiwania a znajdują się na niej tytuł strony, adres strony www oraz informacje. Ramka odpowiedzi może zawierać w sobie wycinek tekstu, zdjęcia, informację na liście punktowej czy inne formy treści znajdujących się na stronach internetowych.
Google stworzyło ramkę odpowiedzi w celu dostarczenia bezpośredniej odpowiedzi na zadane pytanie w bardzo krótkim czasie. Działanie takie podyktowane jest chęcią dostarczania informacji użytkownikowi w jak najbardziej komfortowy sposób, tak aby nie musiał przechodzić na witrynę internetową.
Jest to pewnego rodzaju rewolucja, która rozwijana jest od wielu lat i która przybiera coraz konkretniejsze i intensywniejsze kształty. Obecnie ramki odpowiedzi są wyświetlane w zależności od rynku nawet w kilkudziesięciu procentach przypadków. Głównie pojawia się ona w sytuacjach kiedy odpowiedź na pytanie może zostać przedstawiona prosto i konkretnie. Są to najczęściej pytania typu: jak, kiedy, gdzie, ile, kto i dlaczego. Ramki odpowiedzi pojawiają się też najczęściej przy zapytaniach mających charakter informacyjny lub poradnikowy.
Jak dostać się do ramki odpowiedzi?
Jeśli chcemy dostać się do ramki odpowiedzi na pozycji 0, warto poznać kilka zależności, które o tym decydują. Choć tak jak w przypadku pozycjonowania stron internetowych nie mamy większej wiedzy na ten temat, istnieją już pewne przemyślenia oraz wnioski publikowane przez specjalistów.
Z pewnością nasza strona internetowa powinna być zoptymalizowana i wysoko pozycjonowana wyszukiwarce Google. Przeważnie ramki odpowiedzi pochodzą z pierwszych 10 wyników wyszukiwania na pierwszej stronie. Na samej witrynie internetowej należy wyróżnić pytanie oraz odpowiedź tak, aby mogła być łatwo zidentyfikowana przez Google. Może to być oddzielenie odpowiedzi i pytania enterami od innych części tekstu oraz pogrubienie pytania ze znakiem zapytania.
Pytania powinny być też odpowiednio oznaczone – najlepiej nagłówkami H2 lub pojawiać się w tytułach stron. Dobrym pomysłem jest również rozpoczynanie akapitu od krótkiego i treściwego odpowiadania na pytania. Same frazy, których dotyczy dane zapytanie, możemy również pogrubiać. Bardzo ciekawą podpowiedzią, z której możemy skorzystać jest stworzenie działu FAQ. To sekcja z krótkimi pytaniami i odpowiedziami na nie. Dzięki temu uzyskamy kolejną szansę na znalezienie się w ramce odpowiedzi wraz z najpopularniejszymi pytaniami na naszej stronie. Jeśli chcemy pojawiać się na pozycji 0, powinniśmy też przeanalizować strony internetowe konkurentów pod kątem pytań i odpowiedzi, a także przeanalizować swoje frazy również pod tym samym kątem. Na stronie internetowej warto zatem dodawać słowa kluczowe, które są konkretnymi pytaniami, a które nie są najpopularniejszymi hasłami w danej kategorii tematycznej.
Zalety i wady obecności w ramce odpowiedzi
Odpowiedzi tego typu mają zarówno swoje zalety jak i wady. Największą zaletą jest kwestia wizerunkowa. Nasza witryna internetowa wraz z odpowiedzią pojawia się na najwyższej pozycji w Google, a wyszukiwarka wyróżnia naszą witrynę internetową. Dzięki temu użytkownicy mogą mieć zaufanie do naszej strony, a w konsekwencji i do naszej marki. Wyniki wyszukiwania pojawiają się również podwójnie na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google.
Dzięki temu możemy zwiększyć udział w rynku oraz wyprzedzić pod tym kątem bezpośrednich konkurentów. Sama ramka odpowiedzi posiada również link do naszej strony internetowej umożliwiający przechodzenie i pozyskiwanie dodatkowego ruchu organicznego. Bardzo często pojawienie się w ramce odpowiedzi jest jedyną szansą na znalezienie się na najwyższej pozycji w wyszukiwarce Google w danej kategorii pomimo dużej konkurencji, której nie jesteśmy w stanie wyprzedzić, pozycjonując stronę tradycyjnie.
Wadą pojawiania się w ramce odpowiedzi – co może zabrzmieć dziwnie kontekście tego, co napisaliśmy wiersz wyżej, jest możliwość spadku ruchu. Jeśli użytkownicy uzyskają prostą odpowiedź i nie będą potrzebowali dodatkowych informacji, nie przejdą na naszą stronę internetową. Zagrożenie takie pojawia się szczególnie w tematykach prostych oraz tematykach odpowiadających jasno na dane zagadnienie.
Znajdując się zatem na najwyższej pozycji w wyszukiwarce Google, możemy nie odnieść pewnych korzyści. Istotnym minusem ramek odpowiedzi dla właścicieli witryn internetowych jest brak statystyk. Jeśli będziemy pojawiali się w takiej ramce, nie otrzymamy żadnych zwrotnych informacji i nie będziemy mogli wyciągać wniosków, co należy poprawić oraz jak możemy w dodatkowy sposób pozyskiwać ruch organiczny z answer boxów. Skazuje nas to na działanie po omacku i nie daje bezpośrednio okazji na wyciągnięcie wniosków i analizę tego ruchu.
Czy zatem w kwestii ramki odpowiedzi przeważają plusy czy minusy? Choć trudno odpowiedzieć na to pytanie warto mieć na uwadze, że ramka odpowiedzi daje nam szansę na uzyskanie dodatkowych profitów, nie zabierając tego, co i tak wykonujemy w naszą witryną. Jeśli, więc mamy taką możliwość zdecydowanie lepiej optymalizować stroną internetową właśnie pod kątem pojawienia się w ramce odpowiedzi.
Masz pytania
tel. Office: +48 59 300 32 03
tel. Technical Support: +48 603-344-390
tel. Customer Support: +48 59 300 32 01
fax: +48 59 300 32 04
email: biuro(at)technet-media.pl
Poniedziałek-Piątek 09:00-17:00