Dlaczego Twoja reklama jest nieskuteczna? Oto 5 najczęściej popełnianych błędów
Jeśli pomimo inwestowania pieniędzy w reklamę swojego biznesu wciąż nie widzisz efektów, najwyższy czas przyjrzeć się podejmowanym działaniom i zdiagnozować przyczynę niepowodzeń. Być może jest banalna, a jej odkrycie zajmie Ci zaledwie chwilę. Może się również okazać, że konieczna będzie zmiana całej strategii marketingowej Twojej firmy. Na początek upewnij się, że nie popełniasz jednego z 5 najczęstszych błędów.
Nie monitorujesz konwersji
Chciałbyś, by Twoja reklama przyciągała tłumy klientów, ale w zasadzie nie przyglądasz się jej efektom – nie sprawdzasz, jakie generuje zyski, nie analizujesz wydatków, nie pytasz się, skąd klienci wiedzą o Twoim istnieniu? Nic dziwnego, że wydaje Ci się, że reklama nie działa. Zacznij korzystać z narzędzi, które umożliwią Ci mierzenie jej skuteczności. Dzięki zyskanej w ten sposób wiedzy zoptymalizujesz swoje kampanie w taki sposób, by przynosiły wymierne rezultaty.
Zbyt szeroko definiujesz grupę docelową
Podstawą skutecznej reklamy jest kierowanie jej do odpowiedniej grupy odbiorców. Jeśli reklamujesz produkty do makijażu, nie spodziewaj się, że zainteresują one mężczyzn – dla zdecydowanej większości to produkty zupełnie zbędne. Podobnie, jeśli produkujesz artykuły dla dzieci – osobom, które ich nie posiadają, nie będą one potrzebne. Kieruj swoje reklamy, zarówno te online, jak i tradycyjne, do konkretnej, niezbyt szerokiej grupy odbiorców o sprecyzowanych zainteresowaniach. W jaki sposób? Przygotowując płatną kampanię na Facebooku (który daje Ci możliwości wybrania wąskiej grupy docelowej) lub docierając do grupy docelowej bezpośrednio w działaniach offline.
Nie wzywasz do działania
Wiele osób obawia się, że reklama wzywająca do działania zostanie odebrana jako agresywna i nachalna. To błąd! Choć istnieją pewne zwroty, za którymi klienci nie przepadają (jak słynne „musisz to mieć”), zachęta do kupna Twoich produktów czy skorzystania z Twoich usług jest jak najbardziej wskazana. Nie wystarczy opisanie ich językiem korzyści czy atrakcyjna forma wizualna reklamy – wezwij klienta do działania. Oczywiście znaczenie ma również to, w jaki sposób to zrobisz. Postaraj się, by za każdym call-to-action na Twojej stronie internetowej stała konkretna wartość.
Twoja reklama jest bezosobowa
Choć zapewne chciałbyś, by Twoja reklama docierała do każdego, pogódź się z tym, że jest to mało prawdopodobne i to bez względu na budżet, który zdecydujesz się na nią przeznaczyć. Pamiętaj, że produkt kierowany do wszystkich w rzeczywistości nie zainteresuje nikogo. Zwracaj się do swoich potencjalnych odbiorców, nawiązuj do ich zainteresowań, sytuacji i potrzeb. To ważne, by klient poczuł, że Twój produkt jest właśnie dla niego.
Wprowadzasz kosztowne zmiany i ulepszenia
Nim wystartujesz z nową kampanią reklamową, dobrze ją przemyśl i zaplanuj. Poprawki mogą Cię słono kosztować! Błędnie zaprojektowane ulotki, źle wybrana grupa docelowa czy zły format reklamy wymagać będą zmian pociągających za sobą wydatki. Choć nie zawsze uda Ci się ich uniknąć, staraj się przygotowywać takie reklamy, których nie będziesz musiał ulepszać i modyfikować.