SEO (ang.Search Engine Optimization)

Optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych) to proces tworzenia, formatowania i promowania stron internetowych, w internecie, w taki sposób, by zapewnić ich możliwie wysoką pozycję dla wybranych słów kluczowych, po wyszukiwaniu wspomnianych słów przez użytkownika w wyszukiwarce internetowej.

Optymalizacja strony internetowej

– Analiza, audyt, systemy monitoringu
– Dobór strategii
– Wprowadzanie zmian
– Nadzór, kontrola zmian
– Ocena

Czynniki SEO

– Optymalizacja kodu stronu (szybkość ładowania, wielkość elementów graficznych, poprawność znaczników, znaczniki rozszerzone – schema, struktura)
– Linkowanie strony (autorytet, przepływ, waga)
– Treść – content
– Sieci społecznościowe

Udowodnione

Nikt nie może zagwarantować pierwszej pozycji w rankingu Google!
Pamiętaj, że strona wyników wyszukiwania Google wyświetla bezpłatne wyniki wyszukiwania, a często również płatne reklamy (z oznaczeniem „Reklamy” lub „Sponsorowane”). Reklama w Google nie ma żadnego wpływu na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Google nigdy nie przyjmuje opłat za umieszczenie lub pozycjonowanie witryn w wynikach wyszukiwania, a uwzględnienie witryny w tych wynikach jest bezpłatne.

Wystrzegaj się specjalistów SEO, którzy twierdzą, że gwarantują pozycję w rankingach, mają „specjalne układy z Google” lub reklamują „priorytetowe zgłaszanie” witryn do Google. Nie ma żadnego priorytetowego trybu zgłaszania do Google. W rzeczywistości jedynym sposobem zgłoszenia witryny bezpośrednio do Google jest skorzystanie ze strony dodawania adresów URL lub przesłanie mapy witryny, a to można zrobić własnoręcznie i bez żadnych kosztów.

25 zaleceń dla redakcji tekstów

Dostępność serwisu internetowego dla osób z niepełnosprawnościami to nie tylko odpowiedni kod HTML. To również, a czasem wręcz przede wszystkim sumienna praca redaktorów zajmujących się tworzeniem i publikowaniem treści w serwisie. Przestrzeganie poniższych punktów pozwoli Ci uczynić Twoją stronę jeszcze bardziej dostępną:

– Dokładnie przemyśl tekst, który opracowujesz. Podziel go na logiczne części.

– Pisząc tekst podziel go na niezbyt długie akapity.

– Nie justuj zamieszczanego tekstu do prawej – to utrudnia czytanie niektórym osobom z dysleksją.

– Możesz zaznaczać np. pogrubieniem najważniejsze, kluczowe słowa w tekście. Ułatwia to orientację i powrót do przerwanego czytania.

– Stosuj nagłówki – tekst opatrzony nagłówkami jest bardziej przyjazny dla wszystkich użytkowników strony, a dla osób niewidomych ich obecność jest fundamentalna.

– Staraj się ograniczać pisanie kursywą. Zbyt długie teksty pisane w ten sposób stają się nieczytelne dla części osób z dysleksją. Jeśli chcesz w ten sposób wyróżnić cytat, pamiętaj o cudzysłowach!

– Nie stosuj wyłącznie kolorów do oznaczania słów, zwrotów lub informacji kluczowych. Nigdy nie pisz „więcej informacji w żółtej ramce”. Taki sposób „podkreślania” jest nieczytelny dla osób z daltonizmem.

– Wszystkie linki w serwisie prezentuj w ten sam sposób, np. podkreślenie + inny kolor niż tekst.

– Każdy link w serwisie powinien być unikatowy. Nie stosuj linków typu: „czytaj więcej” – wielokrotne zamieszczenie takiego linku na stronie utrudnia orientację osobom niewidomym.

– Wspieraj się zdjęciami, rysunkami, wykresami dla wyjaśnienia trudnych tematów – pamiętaj o dodawaniu opisów alternatywnych do każdego takiego elementu. Dzięki temu będą one dostępne dla osób niewidomych.

– Dodając opisy alternatywne opisuj znaczenie i zawartość danego elementu graficznego.

– Dodając pliki do pobrania z serwisu pamiętaj o ich właściwy i unikatowym nazwaniu. Nazwa musi w pełni odpowiadać zawartości. W odnośniku, który pozwala pobrać dokument ze strony, wpisz jaki jest typ załącznika (np. PDF) i jaki ma rozmiar w KB.

– Tworząc i zamieszczając w serwisie dokumenty DOC pamiętaj o ich odpowiednim sformatowaniu (np. używaj opcji styl nagłówka do określenie głównych punktów tekstów, a nie tylko pogrubienia i powiększenia czcionki) – zapewni do czytelność materiału dla osób korzystających z czytników ekranu.

– Dokumenty w formacie PDF twórz na podstawie odpowiednio sformatowanych plików DOC. Tylko wtedy będą one możliwe do odczytania przez osoby niewidome.

– Unikaj zamieszczania skanów wydrukowanych dokumentów – są one zupełnie niedostępne dla osób niewidomych.

– Jeżeli zamieszczasz pliki w formacie PDF zadbaj o możliwość pobrania programu do ich odczytu. Nie każdy musi posiadać taki program na swoim komputerze.

– Tabel używaj tylko wtedy kiedy jest to rzeczywiste niezbędne. Korzystanie z rozbudowanych tabel to zmora osób niepełnosprawnością wzroku.

– Pisz w sposób prosty i klarowny, nie używaj żargonu oraz ograniczając specjalistyczne słownictwo. Wszystkie strony publiczne powinny być dostępne dla każdego.

– Jeżeli używasz skrótów pamiętaj zawsze o ich wyjaśnieniu przy pierwszym użyciu w tekście.

– Korzystaj z możliwości zamieszczenia słownika trudnych wyrazów zawartych w tekście, lub w serwisie.

– Jeżeli pozwala na to formuła twojej strony stosuj bezpośrednie zwroty do użytkownika czytającego Twoją stronę, to ułatwia odbiór treści.

– Używaj prostej, odpowiednio dużej i kontrastowej do tła czcionki – zmruż oczy i sprawdź czy wszystko widzisz.

– Dodając filmy lub pliki audio pamiętaj o osobach niesłyszących. Dodaj napisy do materiału wideo lub napisz krótki opis tego co się w nim znajduje.

– Nigdy nie zamieszczaj kluczowych informacji wyłącznie w wersji audio lub wideo.

– Raz na jakiś czas postaraj się skorzystać ze strony wyłącznie przy użyciu klawiatury – w taki sposób obsługują komputer osoby niewidome i część osób niepełnosprawnych ruchowo. Ewentualne problemy zgłoś niezwłocznie do administratora serwisu.

Masz pytania?

tel. Office: +48 59 300 32 03
tel. Technical Support: +48 603-344-390
tel. Customer Support: +48 59 300 32 01
tel: +48 59 300 32 04
email: biuro(at)technet-media.pl
Poniedziałek-Piątek 09:00-17:00