W pracy marketera ważne jest nie tylko to, by realizować skuteczne, udane kampanie marketingowe, ale także to, by umieć mierzyć i analizować ich efekty. Tylko wówczas jesteśmy w stanie właściwie i zgodnie ze stanem faktycznym ocenić jakość przeprowadzonych działań, optymalizować je i tworzyć kolejne kampanie, które przyniosą zadowalające rezultaty. W tym artykule poznasz 5 bezpłatnych narzędzi analitycznych dla marketerów. Zapraszam!
Google Analytics
Google Analytics to absolutnie podstawowe i niezbędne narzędzie służące do analityki strony. Dzięki niemu wygenerujesz spersonalizowane raporty, z których dowiesz się, jakie są najmocniejsze i najsłabsze obszary twojej witryny i kim są twoi odbiory: skąd pochodzą, w jakim są wieku, z jakich korzystają urządzeń i jakie są ich zainteresowania. Zorientujesz się również, jakie były źródła ich odwiedzin oraz konwersji. Jeśli prowadzisz bloga, dzięki GA będziesz w stanie sprawdzić, jakie tematy są dla twoich czytelników najciekawsze i które artykuły cieszą się największą popularnością. Korzystanie z GA nic nie kosztuje i jest dostępne dla każdego administratora strony www.
HotJar
Kolejnym narzędziem, które warto wykorzystać jest HotJar. Służy ono do analizy zachowań użytkowników na stronie internetowej. Korzystając z niego dowiesz się, które miejsca w twojej witrynie są klikane najczęściej, w jaki sposób użytkownicy się po niej poruszają, co jest dla nich najbardziej, a co najmniej interesujące. Dzięki analizie momentów, w których użytkownicy opuszczają twoją witrynę, będziesz w stanie zoptymalizować ją i podjąć działania, które sprawią, że pozostaną na niej na dłużej. HotJar dostępny jest w bezpłatnej wersji podstawowej i bardziej zaawansowanej, płatnej.
Woopra
Woopra to narzędzie, które podobnie jak Google Analytics, pozwala analizować ruch na stronie internetowej. Skoro jest podobne, czy warto z niego korzystać? Odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak, ponieważ serwis pod niektórymi względami przewyższa swą konkurencją. Jedną z wprowadzonych innowacji jest możliwość podglądania aktywności użytkowników naszej witryny w czasie rzeczywistym – na bieżąco możemy sprawdzić, jakie jest źródło wizyty danego użytkownika, na której znajduje się podstronie itp. Woopra, podobnie jak HotJar, dostępna jest w bezpłatnej, ograniczonej wersji oraz pełnej, za którą będziemy musieli zapłacić.
CrowdTangle Chrome Extensions
CrowdTangle to narzędzie dla wydawców, umożliwiające bardzo dokładną analizę prowadzonych profili w mediach społecznościowych. Dzięki niemu w prosty sposób sprawdzisz, które z podejmowanych przez ciebie działań przynoszą zadowalające rezultaty, a które nie. Narzędzie to pozwoli ci również zidentyfikować influencerów, określić, jak często i które z twoich treści są udostępniane. Rozszerzenie dostępne jest dla przeglądarki Google Chrome i jest bezpłatne.
Wiselytics
Wiselytics, podobnie jak CrowdTangle, służy do analityki profili w mediach społecznościowych: na Facebooku, Twitterze i Instagramie. Narzędzie jest proste w obsłudze, przedstawia dane historyczne sięgające maksymalnie 70 dni i aktualizuje je raz w tygodniu. W darmowej wersji do panelu można podpiąć nielimitowaną liczbę profili. Niestety – skorzystać z Wiselytics mogą tylko ci, których profile mają już co najmniej 400 fanów lub followersów.
Dobry, skuteczny marketing wymaga dokładnej i regularnej analizy. Dzięki niej jesteśmy w stanie stale optymalizować nasze działania, poświęcając czas, energię i środki na te, które przynoszą nam konwersję, eliminując zaś te, które nie przekładają się na wyniki.