Menu Zamknij

Jak i po co analizować działania konkurencji?

Chcąc pozyskiwać nowych odbiorców podejmujesz szereg działań: wprowadzasz do swojej oferty nowe produkty, aktywnie promujesz markę w mediach społecznościowych, inwestujesz w kampanie reklamowe.

Oprócz kontrolowania efektów tych działań, warto również analizować kroki naszej konkurencji. Po co? Aby Twoja oferta była jeszcze lepsza i byś jeszcze skuteczniej docierał do odbiorców. Poniżej kilka wskazówek, dzięki którym dowiesz się, jak analizować działania swojej konkurencji i wykorzystać pozyskaną wiedzę w praktyce.

Kto jest Twoją konkurencją?

Przede wszystkim musisz określić, kto jest Twoją konkurencją. Zrobisz to tylko wówczas, gdy dokładnie zdefiniujesz swoją grupę docelową. Ustal, do kogo kierujesz swoją ofertę: jaki jest wiek odbiorców, ich sytuacja finansowa, zawodowa, styl życia i zainteresowania. Pamiętaj, że Twoją konkurencją wcale nie muszą być marki zajmujące się sprzedażą produktów podobnej kategorii. Jeśli np. prowadzisz sklep z ekskluzywną odzieżą biznesową, Twoją konkurencją niekoniecznie będą popularne, sieciowe sklepy odzieżowe, które swoją ofertę dedykują młodzieży.

Wybierz najsilniejszych konkurentów

Jeśli już wiesz, kto stanowi Twoją konkurencję, kolejnym krokiem będzie zawężenie listy tych konkurentów, którzy w największym stopniu odbierają Ci potencjalnych klientów. Dlaczego nie ma sensu analiza wszystkich firm, z którymi konkurujesz? Ponieważ byłoby to zdecydowanie zbyt czasochłonne i uciążliwe. Po analizie zawężonej liczby, poświęć czas i energię na działania, które pozwolą Ci wysunąć się na prowadzenia. By wyłonić Twych największych rywali, sprawdź, które marki pojawiają się w wynikach wyszukiwania na te same słowa kluczowe. Przyjrzyj się także firmom, które reklamują się u tych samych reklamodawców – może właśnie wśród nich czai się Twoja największa konkurencja?

Dokonaj analizy porównawczej

Podstawowym kryterium dla klientów zakupu wciąż jest cena, dlatego dokonując analizy porównawczej, z pewnością powinieneś przyjrzeć się cenom produktów, które i Ty i Twoi konkurencji macie w swojej ofercie. Pamiętaj jednak, że kryterium to, choć ważne, nie jest jedynym, które należy brać pod uwagę. Dokładnie przeanalizuj stronę internetową konkurencyjnego sklepu – jej wygląd, przejrzystość, łatwość nawigacji, sposób zawierania i realizowania transakcji. Możesz wykorzystać wskazówki ujęte w artykule – Podstawy optymalizacji strony internetowej. Sprawdź, w jaki sposób rywal opisuje i prezentuje swoje produkty, czym zachęca do zakupu. Może oferuje bezpłatną wysyłkę lub atrakcyjny program lojalnościowy dla stałych klientów? Albo premiuje kupujących dodatkowym upominkiem lub korzystnym rabatem? Niewykluczone, że tym, co decyduje o dokonaniu zakupu w danym sklepie, będzie nie odrobinę niższa cena produktu, a na przykład możliwość jego odbioru w paczkomacie.

Wykorzystaj wiedzę

Dzięki analizie konkurencji zyskasz wiedzę, która – umiejętnie wykorzystana – pozwoli Ci wyprzedzić rywali i wysunąć się na prowadzenie. Przyglądając się ich pomysłom i podejmowanym działaniom, nie zadawaj sobie pytania: jak to zrobić? Zapytaj o to, jak to zrobić lepiej.