Chatbot w sklepie internetowym

Specjaliści od marketingu są zgodni – 2018 rok był rokiem chatbotów. W szczególności korzystała z nich branża e-commerce, w której błyskawiczna odpowiedź na zadane przez klienta pytanie, ma szczególne znaczenie. Jeśli prowadzisz swój sklep internetowy i zastanawiasz się, czy chatbot jest ci potrzebny, ten artykuł jest dla ciebie – wyjaśnię, czym chatbot jest i jak możesz wykorzystać go w swoim biznesie. Zapraszam.

Czym jest chatbot?

Chatbot Messenger w sklepie internetowym

Chatbot Messenger w sklepie internetowym

By zapewnić klientom najwyższą jakość obsługi, e-sklepy coraz częściej sięgają po nowoczesne narzędzia komunikacji. Jednym z nich jest właśnie chatbot – komputerowy program, który w czasie rzeczywistym odpowiada na zapytania klientów.

Czyni to za pośrednictwem dostępnego na stronie sklepu chatu, pomagając im podobnie, jak sprzedawca w sklepie stacjonarnym. Chatbot jest więc swego rodzaju wirtualnym asystentem, którego zadanie polega na rozmowie z użytkownikiem przebywającym na stronie internetowej.

Jak działa chatbot?

Chatbot działa w oparciu o zbiór ustalonych algorytmów. To właśnie one pozwalają mu rozpoznać zadane pytanie i dopasować odpowiednią odpowiedź. W tym celu wykorzystuje bazę wiedzy, którą musisz zapewnić dostawcy chatbota na twoją stronę.

Jeśli chatbot nie będzie w stanie dopasować odpowiedzi, może udzielić odpowiedzi awaryjnej. Zadaniem chatbota jest nie tylko odpowiadanie na pytania zadawane przez użytkowników, ale także podtrzymywanie i prowadzenie rozmowy. Chatbot, oprócz bazy wiedzy, może wykorzystywać również inne bazy danych oraz wyszukiwarki i serwisy internetowe.

Jak wykorzystać chatbot w e-sklepie?

Podstawowym zadaniem chatbota jest udzielanie automatycznych odpowiedzi na zadawane pytania. Szacuje się, że chatboty są w stanie rozpoznać i odpowiedzieć na 70 procent wszystkich pytań użytkowników! Chatbot, oprócz udzielania na nie odpowiedzi, może również informować o aktualnej ofercie, zachęcać do zapoznania z promocjami, obsługiwać zgłoszenia reklamacyjne i proces płatności. Może również wspierać system rezerwacji czy doradzać klientowi zakup odpowiedniego dla jego potrzeb produktu.

Czy chatbot się opłaca?

Chatboty nie bez przyczyny stają się coraz bardziej popularne. Natychmiastowo odpowiadając na zapytania klientów, wpływają na ich satysfakcję z wizyty na stronie twojego sklepu i szeroko pojęty „customer experience”. To z kolei bezpośrednio przełożyć się może na budowę pozytywnego wizerunku twojej marki oraz wyniki sprzedaży. Wiadomo bowiem nie od dziś, że zadowoleni klienci chętnie dokonują zakupów w tym samym sklepie. Odpowiednio zaprojektowany chatbot może być również doskonałym narzędziem sprzedaży, które w atrakcyjny sposób przedstawi twoją ofertę, poinformuje o promocjach i skłoni klienta do zakupu.

Popularność chatbotów stale rośnie i nic nie wskazuje na to, by trend ten miał ulec zmianie. Wręcz przeciwnie – specjaliści przewidują, że w 2019 roku, w branży e-commerce, chatbot stanie się obowiązującym standardem. Jeśli więc pragniesz dotrzymać kroku konkurencji i nie pozostać w tyle, nie zwlekaj i już dziś pomyśl o własnym wirtualnym asystencie.