Dropshipping – poznaj ten typ sprzedaży internetowej

Dropshipping z pewnością nie jest najpopularniejszym modelem sprzedaży, ale coraz częściej pojawia się w kontekście e-handlu. Jest on tak często wspominany głównie za sprawą efektowności handlu i tego, że sprzedajemy produkty, których nie mamy. W tej efektownej formie, przyciągającej uwagę, kryje się jednak wiele plusów i korzyści, które możemy przekuć w realny sukces. Czym zatem jest dropshipping? Jak handluje się w praktyce w taki sposób? Jakie korzyści płyną z dropshippingu? Wszystkie najważniejsze informacje o tym stylu handlu prezentujemy poniżej.

Czym jest dropshipping?

Dropshipping to model sprzedaży, który polega na wcześniejszym sprzedaniu towaru, a dopiero następnie jego zamówieniu i dostarczeniu do klienta. Ta nietypowa forma sprzedaży ma wiele korzyści i jest wykorzystywana coraz częściej.

Dropshipping-ecommerce

Dropshipping-ecommerce

Dropshipping zakłada zatem sprzedaż danego przedmiotu, a następnie jego zamówienie i opłacenie z pieniędzy, który uzyskaliśmy od naszego klienta. Dostawa odbywa się bezpośrednio z hurtowni, w której zamówiliśmy towar do klienta z pominięciem naszego punktu. Handel w taki sposób jest legalny i wykorzystywany. Może być on zarówno podstawową formą handlu lub jedynie wspomaganiem tradycyjnego. Sam sposób niesie ze sobą wiele korzyści i kilka minusów oraz ma swoją indywidualną charakterystykę.

Dropshipping wykorzystuje się głównie w e-handlu, choć można wdrożyć go również w tradycyjnej sprzedaży. Ogólnie dropshipping polega na przerzuceniu ciężaru dostawy na naszego zaopatrzeniowca. Nasza rola — sklepu internetowego sprowadza się do wyszukiwania klientów oraz dostawców i zamawiania produktów odpowiednio taniej po otrzymaniu pieniędzy od naszego klienta w hurtowni. Różnica między ceną sprzedaży, a zlecenia wysłania towaru do naszego klienta jest zyskiem. Aby rozpocząć handel w ten sposób, potrzebny jest nam jedynie komputer z dostępem do internetu i czas.

Dropshipping jest legalnym sposobem handlowania, o co obawia się wiele osób. Jeśli wywiązujemy się ze swoich umów, nie musimy zwracać uwagi na to, w jaki sposób dostarczamy przedmioty do naszych klientów.

Jak się handluje w takim stylu?

Cały proces dropshippingu najlepiej jest przedstawić na przykładzie, gdyż dla wielu osób samo objaśnienie może nie być wystarczające.

Handlując w ten sposób, musimy założyć swój sklep internetowy. Możemy zrobić to, korzystając z gotowych platform sprzedażowych takich jak Allegro itp. lub zakładając własną witrynę www. Tą z kolei możemy stworzyć w kreatorze stron www i e-sklepów lub zamówić w agencji seo.

Cały sklep internetowy promować i reklamować również możemy samodzielnie lub zlecając to zadanie agencji interaktywnej. Gdy posiadamy już gotowy sklep internetowy, możemy rozpocząć, handlować w stylu dropshippingowym. W tym celu musimy skupić się jedynie na pozyskiwaniu klientów oraz reklamowaniu naszego e-sklepu. Możemy robić to na różne sposoby.

Ciekawymi rozwiązaniami darmowymi są marketing szeptany, inbound marketing czy promowanie się w social mediach. Jeśli posiadamy pewien budżet reklamowy, możemy korzystać z systemów reklamowych np. Google Ads. Po rozreklamowaniu produktu i jego sprzedaży, zamawiamy go z wysyłką do klienta w hurtowni.

Jakie korzyści płyną z tego sposobu handlu?

Dropshipping to wiele plusów. Pierwszą zaletą tego sposobu handlowania jest brak konieczności inwestowania środków. Przy zakładaniu sklepu internetowego największym problemem jest zdobycie finansów na jego uruchomienie czy zatowarowanie magazynu.

Handlując w stylu dropshippingu, nie musimy posiadać teoretycznie żadnej gotówki, aby rozpocząć działalność. Nie musimy również zapewniać miejsca magazynowego czy wynajmować biura. Nie będziemy musieli zatrudnić też pracowników nawet przy wzroście intensywności handlu. Jest to duży plus, który pozwala zarabiać praktycznie bez inwestycji finansowych.

Samo prowadzenie takiego sklepu internetowego nie jest trudne. Założenie techniki dropshippingu jest proste i wymagać będzie od nas jedynie czasu, zaangażowania oraz przynajmniej średniej umiejętność poruszania się po internecie. Dzięki handlowaniu poprzez dropshipping możemy oferować różnorodne przedmioty, nie ograniczając się. Jest to duże ułatwienie, gdy chcemy handlować np. drogimi zegarkami. W tradycyjnym modelu handlu musielibyśmy przeznaczyć dużą sumę przy wstępnej inwestycji. Dzięki dropshippingowa będziemy mogli też szybko reagować na trendy czy popyt na dane produkty. To również ułatwi handlowanie i zarabianie dużych sum pieniędzy. Poświęcając odpowiednio sporo czasu, będziemy mogli handlować wieloma produktami.

Sam dropshipping posiada plusy typowego handlowania w internecie. Jest to elastyczne zajęcie, na które możemy przeznaczać tyle czasu, ile uznamy za stosowne. Dzięki temu pracujemy również tak długo, jak będziemy tego potrzebowali i zarabiać odpowiednie sumy pieniędzy. Dużym plusem jest to, że tworzymy swój biznes, co jest motywujące i pracować na własne konto. Korzyścią która będzie niezwykle pomocna osobom prowadzącym już inne działalności, jest fakt, że możemy wdrażać go równolegle z typowym sposobem handlowania, jeśli posiadamy np. sklep stacjonarny lub sklep internetowy. Nie będziemy musieli zmieniać zatem profilu jego działalności, a możemy w ten sposób sprzedawać przedmioty drogie, problematyczne lub takie, których bezpieczniej nie sprowadzać do sklepu z wyprzedzeniem np. żywności.

Minusy i wady dropshippingu

Dropshipping pomimo swoich licznych zalet posiada też i pewne minusy. Pierwszym z nich jest brak kontroli nad procesem sprzedażowym. Poza przyjęciem zlecenia i zamówieniem jego wykonania w hurtowni nie mamy wpływu na to, jak przebiegnie realizacja.

Wszystkie problemy, czy kłopoty będą przypisywane do naszej marki, a my nie będziemy mogli na nie reagować. Minus ten da się zminimalizować, wybierając najlepszych i zaufanych dostawców.

Drugim minusem dropshippingu jest brak możliwości personalizacji zamówienia oraz opakowań. Jest to szczególnie duży minus, który będzie doskwierał osobom chcącym zakładać swoje jakościowe marki i tym, które chcą tworzyć brand. Brak pudelek firmowych czy wpływu na zawartość dodatkową przesyłki taką jak gratisy czy ulotki będzie pewnego rodzaju utrudnieniem w tym wypadku.