Marketing lojalnościowy – czym jest i jak go wykorzystać w e-commerce?

Zdobyć klienta – to najważniejszy cel każdego sprzedawcy. Ale nie jedyny! Oprócz pozyskania odbiorcy, istotne jest również to, aby go zatrzymać i skłonić do kolejnych zakupów w naszym sklepie. Z pomocą przychodzi marketing lojalnościowy. Czym jest, komu się opłaca i jak wykorzystać go w e-commerce? Odpowiedź znajdziesz poniżej!

Marketing lojalnościowy

Marketing lojalnościowy

Czym jest marketing lojalnościowy?

Marketing lojalnościowy to rodzaj marketingu, którego celem jest pozyskanie nowych oraz utrzymanie dotychczasowych klientów. Polega na budowie pozytywnych i efektywnych relacji z klientami poprzez nagradzanie pożądanych zachowań. Mówiąc innymi słowy: marketing lojalnościowy nagradzając stałych, lojalnych klientów, skłania ich do kolejnych zakupów.

Marketing lojalnościowy – dla kogo?

Marketing lojalnościowy wykorzystywany jest zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w sklepach online. W Polsce kojarzy się głównie ze stacjami paliw i hipermarketami. Ale nie tylko one wykorzystują programy lojalnościowe, by zatrzymać klientów – robią to także małe sklepiki, biura podróży, lokale gastronomiczne oraz sklepy online.

Narzędzia marketingu lojalnościowego

Marketerzy od lat stosują różnego rodzaju narzędzia i metody marketingu lojalnościowego. Jednych z pierwszych były gadżety, a więc nagrody rzeczowe, które klient otrzymywał po dokonaniu zakupu na wskazaną kwotę. Kolejnym, który wciąż cieszy się popularnością, są różnego rodzaju programy bonusowe, w których za regularne zakupy klient nagradzany jest znaczkami wymienianymi na nagrodę. Innymi narzędziami marketingu lojalnościowego są gratisy dołączane do zakupów dla stałych klientów, karty kolekcjonerskie, rabaty i kupony zniżkowe na kolejne zakupy.

Marketing lojalnościowy w e-commerce

By zachęcić klientów do ponownych zakupów, sklepy internetowe stosują szereg rozmaitych metod marketingu lojalnościowego. Niektóre swym stałym klientom oferują darmową przesyłkę oraz zwrot, za który klient nie musi dodatkowo zapłacić. Inne tworzą programy lojalnościowe, w których każdy dokonany przez klienta zakup pozwala powiększyć pulę zbieranych punktów, by następnie wymienić je na rabat lub móc skorzystać z promocyjnej oferty. Wiele sklepów wprowadza również limitowane oferty, dostępne tylko dla zarejestrowanych użytkowników lub powitalny rabat na pierwsze zakupy.

Komu opłaca się marketing lojalnościowy? Przede wszystkim sprzedawcy! Dzięki niemu właściciel sklepu zwiększa poziom sprzedaży, a jednocześnie buduje pozytywny wizerunek swej marki. Zyskują również klienci, którzy dokonując regularnych zakupów, mogą liczyć na dodatkowe rabaty i korzystne warunki zakupu.