Menu Zamknij

Google core update oraz nowe zasady dotyczące spamu – marzec 2024

5 marca 2024 roku Google ogłosiło aktualizację podstawową silnika wyszukiwania a raczej zasad wpływających między innymi na algorytm kolejności indeksowania stron www.

Ma to na celu poprawę jakości wyszukiwania poprzez wyświetlanie mniejszej ilości treści, które sprawiają wrażenie stworzonych w celu przyciągnięcia kliknięć, a więcej treści, które użytkownicy uznają za przydatne.

Wprowadzono również nowe zasady dotyczące spamu, które pozwalają lepiej radzić sobie z praktykami, które mogą mieć negatywny wpływ na wyniki wyszukiwania Google. W tym artykule bardziej szczegółowo przedstawiono dla twórców zarówno aktualizację, jak i zasady dotyczące spamu.

Google core update oraz nowe zasady dotyczące spamu - marzec 2024
Google core update oraz nowe zasady dotyczące spamu – marzec 2024

Podstawowa aktualizacja z marca 2024 r. (core update)

Aktualizacja podstawowa z marca 2024 r. jest bardziej złożoną aktualizacją niż zwykłe aktualizacje i obejmuje zmiany w wielu podsystemach. Oznacza to także ewolucję sposobu, w jaki Google identyfikuje przydatność treści.

Google używa wielu systemów do identyfikowania wiarygodnych informacji, ulepsza systemy rankingowe, aby wyświetlać bardziej przydatne wyniki przy użyciu różnych innowacyjnych sygnałów i podejść. Nie ma już jednego sygnału ani systemu służącego do tego.

Ponieważ jest to złożona aktualizacja, wdrożenie może potrwać do miesiąca. Prawdopodobnie będzie więcej wahań w rankingach niż w przypadku zwykłej aktualizacji podstawowej, ponieważ różne systemy są w pełni aktualizowane i wzmacniają się nawzajem.

Twórcy nie muszą nic nowego ani specjalnego wprowadzać w związku z tą aktualizacją, o ile tworzą satysfakcjonującą treść przeznaczoną dla ludzi.

Nowe zasady dotyczące spamu

Zasady dotyczące spamu mają na celu wyeliminowanie praktyk, które mogą negatywnie wpłynąć na jakość wyników wyszukiwania Google. Ogłoszono trzy nowe zasady dotyczące spamu przeciwko złym praktykom, które cieszą się coraz większą popularnością: nadużycie w zakresie wygasłych domen, nadużycie związanym ze skalowaniem treści i nadużycie w zakresie reputacji witryn.

Google zachęcam twórców treści do zapoznania się ze wszystkimi zasadami dotyczącymi spamu i upewnienia się, że nie stosują takich praktyk. Witryny, które naruszają zasady dotyczące spamu, mogą zajmować niższą pozycję w wynikach lub w ogóle nie pojawiać się w wynikach. Jeśli zostaną podjęte ręczne działania związane ze spamem, właściciele witryn otrzymają powiadomienie za pośrednictwem zarejestrowanego konta w Search Console i będą mogli złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie podjętego działania.

Nadużycie wygasłej domeny

Nadużycie wygasłej domeny ma miejsce wtedy, gdy wygasła nazwa domeny jest kupowana i ponownie wykorzystywana głównie w celu manipulowania rankingami wyszukiwania poprzez hostowanie treści, które dla użytkowników mają niewielką lub żadną wartość. Na przykład ktoś może kupić domenę używaną wcześniej przez witrynę medyczną i zmienić jej przeznaczenie do hostowania niskiej jakości treści związanych z kasynem, mając nadzieję, że odniesie sukces w wyszukiwarce na podstawie reputacji domeny od poprzedniego właściciela.

Nadużycie domeny, która wygasła, nie jest czymś przypadkowym. Jest to praktyka stosowana przez osoby, które chcą uzyskać dobrą pozycję w wyszukiwarce dzięki treściom o niskiej wartości, korzystając z dotychczasowej reputacji nazwy domeny. Domeny te zazwyczaj nie są przeznaczone do tego, aby odwiedzający mogli je znaleźć w inny sposób niż za pośrednictwem wyszukiwarek. Nie ma nic złego w używaniu starej nazwy domeny w nowej, oryginalnej witrynie, która ma służyć przede wszystkim użytkownikom.

Skalowane nadużycie treści

Nadużycie skalowanej treści ma miejsce wtedy, gdy wiele stron jest generowanych głównie w celu manipulowania rankingami wyszukiwania, a nie pomagania użytkownikom. Ta nieuczciwa praktyka zazwyczaj koncentruje się na tworzeniu dużych ilości nieoryginalnych treści, które dla użytkowników mają niewielką lub żadną wartość, niezależnie od sposobu ich tworzenia.

Ta nowa polityka opiera się na poprzednich zasadach dotyczących spamu dotyczących treści generowanych automatycznie, dzięki czemu Google może w razie potrzeby podjąć działania w przypadku nadużyć w treściach na dużą skalę, niezależnie od tego, czy treści powstają w wyniku automatyzacji, wysiłku ludzkiego, czy też kombinacji procesów ludzkich i zautomatyzowanych.

Czy oznacza to zmianę w sposobie, w jaki Google postrzega treści AI pod kątem spamu? Niekoniecznie. Google wyjaśnia – „Nasza wieloletnia polityka dotycząca spamu stanowi, że wykorzystanie automatyzacji, w tym generatywnej sztucznej inteligencji, jest spamem, jeśli głównym celem jest manipulowanie pozycją w wynikach wyszukiwania. Zaktualizowana polityka jest utrzymana w tym samym duchu, co nasza poprzednia polityka i opiera się na tej samej zasadzie. Został rozszerzony, aby uwzględnić bardziej wyrafinowane metody tworzenia skalowanych treści, w przypadku których nie zawsze jest jasne, czy treść niskiej jakości została utworzona wyłącznie w wyniku automatyzacji.

Czym zatem różnią się stare zasady dotyczące „treści generowanych automatycznie” od zaktualizowanych zasad dotyczących „skalowanych nadużyć”? Posłuchajmy Google: „Nasza nowa polityka ma pomóc ludziom lepiej skupić się na założeniu, że tworzenie treści na dużą skalę jest nadużyciem, jeśli ma na celu manipulowanie rankingami wyszukiwania, i że ma to zastosowanie niezależnie od tego, czy w grę wchodzi automatyzacja, czy ludzie.

To wszystko może być prawda. Problem w tym, że takie zapewnienia i takie deklaracje Google składa praktycznie od zawsze. Niewiele natomiast zmienia się w „rankingach”. Owszem, przez pewien czas jest „burza”, którą polscy specjaliści od rankingu wyników wyszukiwania nazywają po części żartobliwie – „U mnie na zielono” lub „U mnie na czerwono” w zależności od tego czy pozycja badanych przez nich witryn w wyniku działań podjętych przez Google wzrosła czy spadła.

Nadużycie reputacji witryny

Nadużycie reputacji witryny ma miejsce wtedy, gdy strony osób trzecich są publikowane przy niewielkim nadzorze lub zaangażowaniu strony trzeciej lub przy jej braku, a celem jest manipulowanie rankingami wyszukiwania poprzez wykorzystanie sygnałów rankingowych witryny zewnętrznej. Do takich stron osób trzecich zaliczają się strony sponsorowane, reklamowe, partnerskie lub strony innych osób trzecich, które zazwyczaj są niezależne od głównego celu witryny hostującej lub są tworzone bez ścisłego nadzoru lub zaangażowania witryny hostującej i przynoszą użytkownikom niewielką lub żadną wartość.

Nowe zasady nie uznają za naruszenie wszystkich treści stron trzecich, a jedynie te, które są hostowane bez ścisłego nadzoru i których celem jest manipulowanie rankingami wyszukiwania. Na przykład wiele publikacji zawiera treści reklamowe przeznaczone dla stałych czytelników, a nie służące głównie do manipulowania rankingami wyszukiwania. Tego rodzaju treść, czasami nazywana „reklamą natywną” lub „reklamową”, zazwyczaj nie wprowadza w błąd zwykłych czytelników publikacji, gdy znajdą ją bezpośrednio w witrynie wydawcy lub gdy trafią na nią z wyników wyszukiwania Google. Nie trzeba go blokować w wyszukiwarce Google.

Strona Google z zasadami dotyczącymi spamu (https://developers.google.com/search/docs/essentials/spam-policies?hl=pl#site-reputation) zawiera kilka ilustrujących przykładów tego, co jest, a co nie jest nadużyciem reputacji witryny. Aby uniknąć naruszenia zasad dotyczących spamu, należy blokować takie treści w wyszukiwarce Google.

Aby dać właścicielom witryn czas na przygotowanie się na tę zmianę, nowe zasady zaczną obowiązywać 5 maja 2024 r.

Google przedstawia również dodatkowe, często znane i ogólne wyjaśnienia jak na przykład ten „Nasze podstawowe systemy rankingowe są zaprojektowane przede wszystkim do pracy na poziomie strony i wykorzystują różnorodne sygnały i systemy, aby zrozumieć, w jaki sposób ustalać ranking poszczególnych stron. Mamy pewne sygnały dotyczące całej witryny, które również są brane pod uwagę. Uwaga: niektóre usługi stron trzecich zapewniają witrynom ocenę „reputacji” lub „autorytetu”. Nie odpowiadają one żadnym sygnałom Google ani nie pochodzą od Google.”

Dodaje również „Naszym celem w ramach naszych nowych zasad i ciągłych udoskonaleń naszych systemów walki ze spamem jest nie tylko zapewnienie użytkownikom dostępu do świetnych, przydatnych treści. Ma to również na celu zapewnienie, że osoby tworzące przydatne treści odniosą sukces w wyszukiwarce przed tymi, którzy zajmują się spamem.”.

Zapisz ten artykuł na później i wróć do niego za jakiś czas. Porównasz wówczas czy to co Google ogłasza a to co wdraża jest w pewien sposób kompatybilne. Z doświadczenie poprzednich aktualizacji algorytmu mogę domniemywać, że przedstawione zasady to są kolejne pobożne życzenia giganta z Mountain View, ewentualnie deklaracje, które mają niejako uspokoić reklamodawców „że nad wszystkim czuwamy” w obliczu postępu technologii tak zwanej sztucznej inteligencji oraz działań konkurent jakim niewątpliwie staję się Microsoft ze swoją przeglądarkę Edge i wyszukiwarką Bing.

Informacje źródłowe znajdziesz tutaj: What web creators should know about our March 2024 core update and new spam policies.