Pojęcie real-time marketingu staje się coraz bardziej popularne i coraz częściej mówi się o tym, że to jeden z najskuteczniejszych sposobów dotarcia do odbiorców. Czym jest, jak korzystają z niego najwięksi i wreszcie – w jaki sposób Ty możesz z niego korzystać? Dowiesz się z tego artykułu!
Real-time marketing – co to takiego?
Pierwsze wzmianki o real-time marketingu pojawiały się w branżowej prasie już w latach 80. XIX wieku. Pierwotnie dotyczyły one jednak systemów CRM, które automatyzowały pracę działów sprzedaży i umożliwiały reagowanie w czasie rzeczywistym na dynamicznie zachodzące w firmie zmiany. Obecnie o real-time marketingu mówi się przede wszystkim w kontekście mediów społecznościowych – to właśnie w nich niezwykle istotna jest błyskawiczna reakcja na bieżące wydarzenia i trendy.
Co wyróżnia real-time marketing?
Content real-time marketingowy powstaje spontanicznie – jest natychmiastową odpowiedzią na aktualne, ważne dla społeczności wydarzenia. Wydarzenia te muszą mieć medialny oddźwięk. Mogą to być niezaplanowane, nagłe i niespodziewane sytuacje, święta i inne wyjątkowe okoliczności. Real-time marketing przechwytuje je, a następnie tworzy na ich podstawie działania, które mają szansę zainteresować dużą grupę odbiorców. Real-time marketing jest więc działaniem kontekstowym i reaktywnym, podejmowanym w oparciu o bieżące trendy, kryzysy i wydarzenia. Czy funkcjonuje tylko i wyłącznie w mediach społecznościowych? Niekoniecznie. Równie skuteczne mogą okazać się działania podejmowane na forach internetowych, newsletterach czy SMS marketingu. Najważniejsze jest skierowanie ich do grupy docelowej w odpowiednim, idealnym momencie.
Jak robią to inni?
Do najczęściej przytaczanych, skutecznych działań real-time marketingowych należy to, które w 2013 roku podjęła marka Oreo. Podczas amerykańskiego Super Bowl – finałowego meczu ligi futbolu amerykańskiego, z powodu awarii elektryczności, na stadionie zapadła ciemność. Mecz oglądany był przez miliony ludzi, dlatego odpowiednio szybka reakcja pozwoliła marce Oreo zdobyć olbrzymi rozgłos. W jaki sposób? Kilka minut po wstrzymaniu meczu, marka opublikowała na Twitterze zdjęcie ciasteczka Oreo, które informowało, że w ciemności wciąż można zajadać się ciastkami Oreo.
Źródło: Twitter
Słynny wpis doczekał się 15 968 udostępnień! Podobne, real-time marketingowe działania podejmują marki na całym świecie, również w Polsce. Coraz częściej wykorzystywane są kampaniach employer-brandingowych, a ich celem jest zwrócenie uwagi kandydatów na aktywną ofertę pracy.
Podobnych przykładów działań real-time marketingowych jest znacznie więcej, a ich skuteczność jest dowodem wielkiego potencjału, jaki drzemie w real-time marketingu. Ty również możesz wykorzystać go do promocji swojego biznesu. W jaki sposób?
Know-how
Podejmowanie działań real-time marketingowych wymaga wyjątkowej uwagi i śledzenia na bieżąco wydarzeń ważnych dla Twojej grupy docelowej. Nim zdecydujesz o podjęciu tego rodzaju działań, powinieneś dokładnie ustalić ich cel – przemyśl, co Twoja marka ma dzięki nim zyskać. Zastanów się, gdzie leżą granice wizerunkowe twojej firmy i wrażliwe dla niej obszary. Dokładnie określ swoją grupę docelową – gdzie znajdują się Twoi odbiorcy, co ich interesuje, z jakich mediów korzystają itd. Reaguj natychmiastowo na to, co jest dla niej ważne, twórz atrakcyjne kreacje, dystrybuuj je i wyciągaj wnioski.