Menu Zamknij

Storytelling jako narzędzie marketingowe. Czym jest i jak z niego korzystać?

Tradycyjne akcje marketingowe i niewymagające zaangażowania klientów kampanie reklamowe odchodzą do lamusa. Choć jeszcze nie tak dawno były doskonałym narzędziem sprzedaży, dziś nie przyciągają już uwagi klientów w takim stopniu, jak kiedyś. Nie skłaniają do zakupu, nie rozprzestrzeniają się, nie zapadają w pamięć. Klienci oczekują czegoś więcej niż tylko prezentacji produktu czy oferowanych przez nas usług. Czego? Opowieści! Storytelling to nic innego, jak opowiadanie historii.

Czym storytelling jest i jak z niego korzystać?

Uwielbiamy słuchać ciekawych opowiadań – to jedno z najbardziej naturalnych zachowań społecznych.
Utożsamiamy się z postaciami, przeżywamy ich emocje, angażujemy się w przebieg zdarzeń. Nie pozostajemy obojętni wobec losów bohaterów, oceniamy fabułę i płynące z opowieści wnioski.

Gdy historia jest dodatkowo nośnikiem praktycznych informacji, przyjmujemy je z zainteresowaniem i… kupujemy!
Marketerzy już dawno odkryli, że suche fakty nie sprzedają tak dobrze, jak ciekawa, dobrze poprowadzona opowieść.
Dowodzą tego również zachowania konsumentów, którzy – znudzeni schematycznymi, sztampowymi reklamami – nie reagują już na „zwykłe” akcje marketingowe.

Tym, co do nich przemawia, jest ciekawa opowieść, w którą wplecione zostały korzyści wynikające z korzystania z produktów lub usług danej marki.

Jak opowiadać, by nasza historia przynosiła zamierzony efekt?

Wbrew pozorom stworzenie ciekawej opowieści wcale nie jest takie proste.

Na początek musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, jaki jest nasz cel. Czy chcemy zwiększyć sprzedaż konkretnej grupy produktów, wypromować markę i zwiększyć jej rozpoznawalność, a może ocieplić jej wizerunek?
Musimy dokładnie przemyśleć, kto jest naszym odbiorcą oraz dostosować język i sposób narracji do grupy docelowej. Doskonale opracowana, spójna fabuła, odpowiednio zachowana kolejność zdarzeń, intrygujący bohaterowie i ciekawy konflikt w tle to podstawa przykuwającej uwagę historii.

Tworząc ją nie wolno zapominać o tempie opowieści i odpowiednio dawkowanym napięciu, które rozbudzi ciekawość odbiorcy.

Historia musi być prosta, łatwa do zapamiętania, opowiedziana przystępnym językiem.

Możemy postawić na ciekawą, zabawną opowiastkę, która dotrze do wielu osób lub na historię podkreślającą wyjątkowość i unikalność naszego produktu.

Ważna jest także forma, w jakiej podajemy naszą opowieść – musi być atrakcyjna wizualnie, dostosowana do upodobań naszych odbiorców.

Czego potrzebujemy, aby stworzyć ciekawą historię, która rzeczywiście przełoży się na sprzedaż i pomoże nam budować pozytywny wizerunek naszej marki? Przede wszystkim wyobraźni, lekkiego pióra i głowy pełnej pomysłów.

Czy można nauczyć się opowiadania?

I tak, i nie. O ile tworzenie logicznego ciągu zdarzeń jest umiejętnością, którą każdy z nas jest w stanie wypracować, o tyle budowanie napięcia i wywoływanie emocji dla wielu z nas będzie zbyt trudne.
Niestety bez nich storytelling nie istnieje, a jako ważny element strategii marketingowej jest skuteczny tylko wtedy, gdy oddziałuje na emocje – bawi, wzrusza, prowokuje do refleksji.