Obecnie prowadzenie własnego biznesu bez wykorzystania narzędzi informatycznych jest praktycznie niemożliwe. Bezpieczne przechowywanie danych w firmie stało się zatem ważnym aspektem działalności każdego przedsiębiorstwa. Odpowiednie zabezpieczenie przed utratą istotnych dokumentów w formie cyfrowej jest również związane z obowiązującym rozporządzeniem RODO. Określa ono wymagania dotyczące bezpieczeństwa informacji na temat osób w całej Unii Europejskiej, a ich niedochowanie może skutkować wysokimi karami.
Przechowywanie danych w firmie
Zabezpieczenie danych w formie cyfrowej przed kradzieżą
Pierwszym krokiem do odpowiedniej ochrony plików jest zastosowanie profesjonalnego oprogramowania antywirusowego wraz firewallem. Nowoczesne aplikacje zabezpieczające są wyposażone w szereg modułów ochronnych, które stale monitorują naszą aktywność w przeglądarce internetowej, pocztę e-mail czy firmową infrastrukturę serwerową. Dzięki niemu zapewnimy bezpieczeństwo danych w formie cyfrowej i zabezpieczymy je przed kradzieżą. Wykrywa on również próby wyłudzeń oraz fałszywe witryny przygotowane przez cyberprzestępców.
Kopia zapasowa jako element ochrony przed utratą danych
Istotnym elementem ochrony przed utratą ważnych z punktu naszej działalności plików jest regularnie wykonywana kopia zapasowa. Backup pozwala na szybkie przywrócenie dokumentów firmowych w razie awarii serwera albo ich wykasowania lub zaszyfrowania przez złośliwe oprogramowanie ransomware. Dobrą praktyką jest wykonywanie go na dwóch niezależnych dyskach, dzięki czemu w razie jakiejkolwiek usterki nadal mamy bezproblemowy dostęp do wszystkich informacji zapisanych na drugim z nich.
Ochrona przed nieuprawnionym dostępem do danych
Zapewnienie bezpieczeństwa danych firmowych również w kontekście RODO to także ochrona przed nieuprawnionym dostępem do nich. Może być realizowana na wiele sposobów, a jednym z nich jest konfiguracja uprawnień i stworzenie grup użytkowników mogących zapisywać, modyfikować, archiwizować lub usuwać określone pliki. Odpowiednie narzędzia do tego celu często są dostarczane wraz z systemem operacyjnym. Inną kwestią, o którą również warto zadbać, są zabezpieczenia fizyczne, np. przechowywanie dysku z backupem w sejfie.
Magazynowanie i niszczenie dokumentów papierowych
Mimo rozwoju nowych technologii nadal wiele dokumentów jest magazynowanych w formie papierowej. Wszelkiego rodzaju teczki i segregatory powinny być umieszczone w szafie zamykanej na klucz albo kod. Równie istotna jest kwestia ich niszczenia. Akta osobowe są zazwyczaj usuwane po 10 latach. Do tego celu należy używać niszczarek spełniających odpowiednią normę, tj. DIN 66399 o klasie nie niższej niż P4. Zapewniają one bardzo wysoki stopień rozdrobnienia papieru, dzięki czemu dokumentacja nie może być odzyskana.
Bezpieczeństwo danych firmowych w dobie RODO
Wejście w życie RODO sprawiło, że bezpieczeństwo danych osobowych stało się nader istotnym tematem z punktu widzenia prowadzenia działalności gospodarczej w praktycznie dowolnej branży. Równie ważna jest ich ochrona przed wykradnięciem oraz usunięciem przez szkodliwe oprogramowanie i działania hakerów.
W tym celu na każdym komputerze w naszej firmie powinniśmy zainstalować program antywirusowy oraz firewall. Dzięki temu zapewnimy wysoki poziom zabezpieczeń dokumentów w formie cyfrowej.
Masz pytania
tel. Office: +48 59 300 32 03
tel. Technical Support: +48 603-344-390
tel. Customer Support: +48 59 300 32 01
fax: +48 59 300 32 04
email: biuro(at)technet-media.pl
Poniedziałek-Piątek 09:00-17:00