Audyty SEO stron internetowych to ważna usługa świadczona przez wiele agencji na rynku. Sporo właścicieli witryn nie do końca jednak wie, na jakiej zasadzie działają takie audyty, co sprawdzają, jak przebiegają i jakie korzyści dają.
Z racji skomplikowanego procesu analitycznego spora część właścicieli witryn nie zagłębia się w ten proces, pomijając kwestie audytu SEO. Jest jednak bardzo potrzebny i ważny dla witryny proces. W tym tekście przedstawiam większość najważniejszych informacji o audytach SEO stron www oraz podpowiadam, dlaczego należy je wykonywać.
Czym jest Audyt SEO?
Audyt SEO strony internetowej jest sprawdzeniem witryny internetowej przez specjalistów pod kątem pozycjonowania i optymalizacji SEO. Sprawdzenie to polega na zbadaniu witryny różnymi narzędziami — zarówno tymi dostępnymi komercyjnie jak i autorskimi, prywatnymi itd.
Przeprowadzenie audytu SEO jest bezpiecznym procesem, gdyż nie ingeruje w struktury strony, a jedynie zbiera informacje na jej temat. Ogólnie audyt może dostarczyć nawet kilkuset informacji o różnych elementach witryny, a podczas sprawdzania strony weryfikowane są wszystkie możliwe elementy mające wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce Google. Istnieją dwa typy audytów. Są to audyty przeprowadzane przez specjalistów i agencje SEO oraz audyt darmowe — automatyczne. Każdy z nich dostarcza pełnych informacji o witrynie, ale nieco różnią się od siebie. Przeprowadzanie audytu SEO nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję witryny w wyszukiwarce Google, ale pośrednio przyczynia się do rozwoju strony i w taki sposób wspomaga pozycjonowanie.
Audyty SEO są również podstawą każdych działań związanych z pozycjonowania i prac przy witrynie, gdyż na podstawie tych informacji można odpowiednio zaplanować i przeprowadzić prace. Audytowi SEO może zostać poddana każda strona internetowa, bez względu jakiej jest wielkości, tematyki czy w jakiej technologii została wykonana. Efektem audytu jest uzyskanie raportu o naszej witrynie internetowej, który zawiera wszystkie informacje o niej oraz o elementach wpływających na pozycjonowanie.
Dlaczego warto?
Pierwszym powodem, dla którego warto przeprowadzać audyt stron internetowych, jest uzyskanie kompleksowych informacji o stronie a przez to uzyskanie możliwości skuteczniejszego pozycjonowania strony www. Jeśli będziemy wiedzieli jakie sektory strony poprawić i na jakich elementach skupić się w szczególności, pozycjonowanie strony internetowej będzie przebiegało dużo szybciej i skuteczniej. W ten osób będziemy mogli wyprzedzić naszych bezpośrednich konkurentów i wdrażać dopasowane działania pozycjonujące uzyskując lepsze efekty niż przy pracy bez wskazań czy pracy nie przy tych elementach strony które wymagania uwagi.
Drugim powodem, dla którego audyty SEO są bardzo korzystne dla witryny i marki, jest efektywność finansowa. Znając dokładnie stan witryny, będziemy mogli płacić jedynie za te działania, które są niezbędne oraz efektywnie zarządzać budżetem na pozycjonowanie. Efektywne wydawanie środków wpłynie na lepsze wyniki lub mniejsze nakłady finansowe. Samo zlecenie audytu SEO nie jest trudne, problematyczne, uciążliwe czy ryzykowne. Zainwestowanie środków w audyt SEO jest też bardzo dobrą inwestycją w stronę. Oszczędności związane z efektywniejszym pozycjonowaniem strony internetowej, mogą przyczynić się do szybszego rozwijania się projektu oraz przekazania poszczególnych pieniędzy np. na promocję co z kolei wpłynie na lepsze statystyki serwisu i inne korzyści.
Audyt SEO agencji
Pierwszym z dwóch typów audytów SEO jest audyt przeprowadzany przez agencje SEO, specjalistów i żywe osoby znające się na SEO. Audyty takie możemy łatwo zlecić w agencjach SEO, agencjach internetowych czy u prywatnych specjalistów. Ich koszt jest zależny od rodzaju zlecenia, wielkości strony, oferty czy szczegółowości, jaką chcemy osiągnąć. Pracownicy agencji otrzymując zlecenie, ustalają cenę oraz zakres prac z nami indywidualnie lub oferują konkretne pakiety usług. Następnie samodzielnie sprawdzają i testują wszystkie elementy, które wpływają na pozycję strony w rankingu Google. Mogą oni robić to zarówno mając dostęp do witryny jak i zdalnie czego oczekuje wielu klientów. W niektórych sytuacjach będzie jednak konieczne uzyskanie dostępu do strony www. Specjaliści sprawdzają wiele elementów strony. Będzie to np. konfiguracja techniczna, dostosowanie witryny do użytkowania, analiza słów kluczowych i statystyk pozycji czy analiza linków zewnętrznych i działań poza witrynami, które wpływają na jej pozycjonowanie.
Efektem pracy specjalistów i sprawdzenia strony internetowej jest raport. Zawiera on w sobie kilka elementów. Pierwszym jest spis działań, które zostały wykonane przy witrynie, aby wiedzieć, czy audyt był dokładny oraz jakie zakresy prac obejmował. Dokument będzie zawierał też w sobie spis wszystkich elementów oraz ich ocenę. Często w raportach z agencji SEO możemy znaleźć dopiski, rekomendacje czy uwagi dotyczące samej witryny i jej rozwoju. Raport taki przekazujemy osobie zajmującej się pozycjonowaniem witryny lub osobie, która się nią zajmuje na co dzień, aby mogła wprowadzić zmiany.
Plusem audytu wykonywanego przez specjalistów z pewnością jest dokładność. Audytowanie strony obejmuje wiele elementów — nawet tych mniej istotnych czy trudnych do sprawdzenia. Specjaliści indywidualnie podchodzą do danej witryny i interpretują wyniki, udzielając również wskazówek czy odpowiednio ujmując informacje. Jest to ważne w porównaniu z audytami automatycznymi (które opisujemy poniżej) gdyż niektóre cechy strony uznane za błędne przez automat mogą być do zaakceptowania przez specjalistę, znającego specyfikuje strony czy cele jej działania. Na rynku audyty zlecimy bez większego problemu. Mogą one służyć zarówno w celu sprawdzenia dotychczasowych działań czy rozeznaniu przed pozycjonowaniem witryny.
Automatyczny darmowy Audyt SEO
Drugim typem audytów SEO są audyty automatycznie wykonywane przez roboty. Są one przeważnie darmowe i ogólnodostępne w sieci. Istnieje wiele stron, na których możemy sprawdzić naszą witrynę za darmo, a przeprowadzenie takiego audytu jest bardzo proste. Pierwszym krokiem od jego wykonania jest odnalezienie odpowiedniego serwisu, który uruchamiają np. agencje SEO czy specjaliści z tej dziedziny. Kolejnym krokiem jest wklejenie adresu strony internetowej oraz uruchomienie audytu. Przeważnie w ciągu kilkudziesięciu sekund — kilku minut otrzymamy automatycznie wygenerowany raport, który sprawdza wszystkie najważniejsze informacje o witrynie. Najczęściej jest to nawet kilkaset elementów. Raport ma formę spisu z poszczególnymi elementami, które zawierają wynik uzyskany przez naszą witrynę oraz normy, jakie powinna posiadać strona. Na podstawie takiego audytu możemy zorientować się np. co do czasu wczytywania się strony i tego czy nie jest on zbyt długi. Analogicznie uzyskamy w raporcie wiele innych formacji o naszej stornie internetowej. Aby przeprowadzić audyt automatyczny, nie musimy posiadać dostępu do strony internetowej.
Plusem tego rozwiązania z pewnością jest jego darmowość. Chcąc sprawdzić witrynę, nie musimy wydawać środków na ten cel. Możemy zrobić to również niezależnie i dowolną ilość razy. Audyty automatyczne są również proste do wykonania i skorzystać z tej opcji może każdy właściciel witryny niezależnie od tego czy zna się na IT i SEO. Audyty automatyczne mają przystępną — często opisową formę, z której możemy wywnioskować wiele informacji, nie znając się na pozycjonowaniu. Z takim audytem również możemy udać się do specjalistów od pozycjonowania i zlecić im pracę już w konkretnym kierunku.
Jaki audyt wybrać?
Jeśli wiemy już czym są i jak działają oba typy audytów SEO, warto również zastanowić się nad wyborem. Audyty SEO przeprowadzane przez agencję i specjalistów będą bardziej wiarygodne i będą lepszym rozwiązaniem gdy chcemy rozpocząć pozycjonowanie lub wydać duże środki na prace nad witryną. Zwrócenie się do specjalistów będzie też dobrym wyborem jeśli chcemy sprawdzić skuteczność pozycjonowania agencji SEO, której płacimy miesięcznie za to. Audyty automatyczne darmowe będą z kolei świetnym wyborem do regularnego monitorowania naszej strony internetowej i wychwytywania niepokojących sygnałów np. spadku pozycji w kluczowych kategoriach czy poszczególnych parametrów witryny. Jeśli więc zależy nam na dokładnym poznaniu stanu witryny, warto wybierać audyty profesjonalne wykonane przez ludzi i robić to w kluczowych momentach np. przy zakupie witryny czy przed rozpoczęciem prac pozycjonujących. Audyty automatyczne również warto wykorzystywać na co dzień, aby uzyskiwać aktualne dane o witrynie.
Porada: Bardzo dobrym sposobem pozyskiwania informacji o swojej witrynie jest korzystanie z wielu sposobów audytowania witryn. Im więcej audytów — darmowych i płatnych będziemy przeprowadzali, tym większą wiedzę o stronie będziemy mogli wykorzystać do pracy nad nią. Uzyskiwanie wielu raportów sprawi również że wyniki będą bardziej miarodajne i wiarygodne co z kolei zapobiegnie np. pomyłkom czy niewłaściwemu interpretowaniu wyników – co może mieć negatywne konsekwencje jeśli na tej podstawie będziemy pozycjonować stronę internetową.
Kiedy audytować stronę www?
Audytowanie strony internetowej jest korzystne zawsze, ale w kilku sytuacjach jest ono szczególnie wskazane. Z pewnością jest to moment zakupu strony internetowej kiedy nie wiemy do końca, w jakim jest stanie i jakie prace wykonywał przy niej przedni właściciel. Audyt warto wykonać też po zbudowaniu strony internetowej, aby dowiedzieć się, czy wszystkie elementy witryny współgrają i można efektywnie promować ją w wyszukiwarce Google. Audyty możemy wykonywać regularnie np. co roku w celu monitorowania strony internetowej. Szczególnie warto wykonywać je regularnie, jeśli strona internetowa przynosi zyski i służy nam do zarabiania pieniędzy. Kolejną sytuacją kiedy musimy wręcz wykonać audyt jest rozpoczęcie prac pozycjonera, gdzie audyt będzie podstawą wszystkich dalszych działań i punktem wyjściowym prac przy witrynie. Kompleksowe zweryfikowanie strony internetowej to również sposób na dowiedzenie się wszystkiego o witrynie jeśli ta, z jakich względów nagle zaczyna szwankować czy działać nieprawidłowo.
Masz pytania?
tel. Office: +48 59 300 32 03
tel. Technical Support: +48 603-344-390
tel. Customer Support: +48 59 300 32 01
fax: +48 59 300 32 04
email: biuro(at)technet-media.pl
Poniedziałek-Piątek 09:00-17:00