Google Voice Search i pozycjonowanie stron internetowych pod wyszukiwanie głosowe

Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe nie jest z pewnością najpopularniejszym typem pozycjonowania. Najczęściej wykonuje się je jako uzupełnienie podstawowych – standardowych działań pozycjonujących lub w określonych sytuacjach – kiedy chcemy docierać do grupy osób wyszukujących informacji mobilnie. Pozycjonowanie pod GVS jest jednak bardzo ciekawym sposobem promowania witryn w Google. W tym tekście odpowiadamy zatem na pytania — czym jest pozycjonowanie pod Google Voice Search, jak działa takie pozycjonowanie oraz jakie korzyści niesie i dlaczego warto je wykonywać.

Google Search Voice

Google Search Voice

Czym jest pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe?

Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe to jeden z najrzadszych typów pozycjonowania, ale który obecnie zdobywa coraz większą popularność i których jest coraz częściej wykorzystywany. Polega on na dostosowaniu witryny internetowej pod kątem wyszukiwania głosowego oraz promowaniu witryn właśnie głównie pod tym kątem – nie globalnym i lokalnym, a Google Voice Search. Nasza strona ma pojawiać się zatem na najwyższych miejscach w wynikach wyszukiwania w Google, gdy pytanie zostanie zadane głosowo. Jest to metoda, która sprawdza się w wielu przypadkach i pozwala pozyskiwać głównie właśnie taki ruch organiczny. Samo pozycjonowanie opiera się na standardowych elementach i podstawowych założeniach, ale zawiera kilka czynności, które wykonuje się nieco inaczej, niż przy zwykłym pozycjonowaniu.

Kilka słów o Google Voice Search

Aby poznać dokładnie całe zagadnienie pozycjonowania pod wyszukiwanie głosowe, należy również poznać wszystkie istotne informacje o samym wyszukiwaniu głosowym. Jest to usługa Google wprowadzona do produktów marki w celu ułatwienia wyszukiwania. Polegało na tym, iż pytanie zadajemy głosowo – do mikrofonu. Usługa ta działa głównie – i jest najczęściej wykorzystywana na urządzeniach mobilnych. Znajdziemy ją też np. w tradycyjnej wyszukiwarce internetowej. Po wybraniu mikrofonu i wprowadzeniu pytania czy hasła głosowo, Google rozpoznaje mowę i przekłada ją na tekst. Dalsza część wyszukiwania jest taka sama jak przy tradycyjnym poszukiwaniu informacji. Google prezentuje witryny najodpowiedniejsze dla danego hasła w formie rankingu. Istotną różnicą jest to, że hasło wprowadzane do wyszukiwarki, przełożone z mowy potocznej brzmi inaczej, niż hasła, które wpisujemy zazwyczaj w formie skrótowej lub pojedynczych słów kluczowych.

Jak pozycjonuje się witrynę w ten sposób?

Pierwszym elementem pozycjonowania jest ogólne dostosowanie i optymalizacja witryny – tak ja przy każdym innym rodzaju pozycjonowania. Jest to elementem podstawowym i punktem wyjściowym do wszystkich innych dalszych działań. Jeśli witryna nie będzie odpowiednio zoptymalizowana, działania pozycjonujące pod wyszukanie głosowe nie będą tak skuteczne lub nie będą przynosiły rezultatów. Drugim krokiem jest dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych. Warto zatem zwracać szczególną uwagę na rozmiary zdjęć, układ strony czy ilość informacji na podstronach. To właśnie przez telefony i tablety używa się go najczęściej, więc nasza witryna musi mieć responsywną wersję, być prosta oraz dobrze sformatowana. Pozycjonowanie bez tego elementu nie ma sensu, gdyż zdecydowana większość wyszukiwań głosowych pochodzi właśnie takich urządzeń.

Bardzo ważnym elementem pozycjonowania witryny pod wyszukiwanie głosowe jest odpowiedni dobór fraz. Przy tego rodzaju pozycjonowaniu powinniśmy wybierać long taile, czyli długie ogony. To frazy, które składają się z kilku lub nawet kilkunastu słów. Są one zwrotami naturalnymi, pytaniami, czy logicznymi wyrażeniami. Frazy, takie najlepiej oddają zadane głosowo pytanie wprowadzone do wyszukiwarki Google. Oznacza to, że na naszej stronie będziemy posiadali idealne długie zwroty dla danej kategorii tematycznej tak jak idealne frazy dla danego tematu przy pozycjonowaniu ogólnym. Same long taile zawierają też w sobie pojedyncze frazy kluczowe, które pomagać będą ogólnie promować witrynę. Są naturalne i nie tworzą zagrożenia przeoptymalizowaniem witryny. Frazy tego typu możemy układać samodzielnie, pozyskiwać je z podpowiedzi Google lub skorzystać z tzw. keyword generatorów. To serwisy, w których wprowadzamy jedynie główną frazę tematyczną oraz uzyskujemy wiele różnych słów kluczowych najpopularniejszych dla danego tematu. Long taile możemy zamieszczać w tekstach seo dodawanych na stronie WWW lub w różnych częściach serwisu np. w tytule i opisie podstrony, które będą widoczne jako wynik wyszukiwania w Google.

Google starając się zaprezentować wartościowe witryny, wybiera te, które mają jak najwięcej danych. Jest to szczególnie zauważalne przy wyszukiwaniu głosowym, gdyż przez nie najczęściej wyszukuje się konkretnych informacji i danych. Bardzo dobrym pomysłem jest zatem dokładne opisywanie danego zagadnienia, podawanie konkretnych informacji, danych czy liczb w formie tabel lub list punktowych.

Dlaczego warto pozycjonować stronę internetową w ten sposób?

Pozycjonowanie strony internetowej pod wyszukiwanie głosowe – zarówno gdy jest to główny jak i dodatkowy sposób pozycjonowania ma wiele korzyści. Dużym plusem takiej sytuacji jest fakt, że niewiele witryn jest optymalizowanych szczególnie pod taki typ wyszukiwania. Mając zatem nawet ogólnie słabszą witrynę w rankingu Google pod danymi hasłami, wyszukiwarka może dużo częściej wyświetlać ją na wysokich pozycjach, gdy pytanie zostanie zadane głosowo – chcąc zaoferować użytkownikom witryny zarówno informacje tematycznie, jak i techniczne. Oznacza to pozyskiwanie większej liczby klientów z rynku wyszukiwań głosowych. Samo pozycjonowanie pod Google Voice Search nie jest trudniejsze, czy bardziej skomplikowane, a wymaga jedynie wykonywania czynności pod odpowiednim kątem. Nie jest również bardziej ryzykowne czy wręcz niedozwolone i nie musimy obawiać się kar, czy negatywnych konsekwencji, jeśli przeprowadzimy je w sposób odpowiedni. Na rynku działa również wiele agencji, które świadczą usługi tego typu i bez większego problemu powinniśmy móc zamówić taki typ pozycjonowania. Optymalizacja samej witryny internetowej pod tym kątem wpływa też pozytywnie na cały proces pozycjonowania ogólnego witryny, więc jeśli chcemy jeszcze bardziej zintensyfikować ogólne działania, taki krok będzie bardzo pomocny.