Chociaż jakość strony jest ważna, Google wciąż ustala pozycję stron głównie na podstawie zawartych w nich informacji, nawet jeśli jakościowo są poniżej normy. Dobra jakość strony nie wystarczy – liczy się przede wszystkim zawartość. Jeśli jednak wiele stron jest podobnych pod względem trafności, jakość strony może decydować o jej widoczności w wyszukiwarce.
Jakość strony
Jakość strony to zestaw sygnałów, które określają wrażenia użytkowników korzystających z danej strony internetowej. Sama wartość informacyjna strony ma w tym przypadku drugorzędne znaczenie. Wśród tych wskaźników wyróżniamy podstawowe wskaźniki internetowe, czyli zestaw danych, które mierzą rzeczywiste wrażenia użytkownika związane z wydajnością wczytywania strony, jej interaktywnością oraz stabilnością wizualną. O jakości strony decydują też istniejące sygnały wyszukiwarki: dostosowanie pod kątem urządzeń mobilnych, HTTPS i wskazówki dotyczące uciążliwych reklam pełnoekranowych.
W jaki sposób jakość strony wpływa na jej pozycję?
Sygnał rankingowy dotyczący jakości strony został wprowadzony na urządzeniach mobilnych w sierpniu 2021 r. W lutym 2022 r. w systemach rankingowych dla komputerów Google zacznie uwzględniać jakość stron. Wdrażanie potrwa do końca marca 2022 r. Ten nowy ranking będzie oparty na tych samych sygnałach dotyczących jakości stron, które wdrożono dla urządzeń mobilnych w sierpniu 2021 r.
Sygnały dotyczące jakości strony
Poniższe sygnały są ważne dla zapewnienia wysokiej jakości strony w wyszukiwarce Google.
Uwaga: sygnały dotyczące jakości strony są aktualizowane.
Podstawowe wskaźniki internetowe
Aby zadbać o wygodę użytkowników, należy skoncentrować się na kwestiach wczytywania, interaktywności i stabilności wizualnej strony:
Największe wyrenderowanie treści (LCP): mierzy wydajność wczytywania. Aby wygodnie korzystało się z witryny, LCP powinno pojawiać się w ciągu 2,5 sekundy od wczytania strony.
Opóźnienie przy pierwszym działaniu (FID): mierzy interaktywność. Dla wygody użytkowników witryna powinna mieć FID krótszy niż 100 milisekund.
Skumulowane przesunięcie układu (CLS): mierzy stabilność wizualną. Dla wygody użytkowników witryna powinna mieć wynik CLS mniejszy niż 0,1.
Dostosowanie pod kątem urządzeń mobilnych
W przypadku komputerów ten sygnał nie ma zastosowania. To jest sygnał dla jakości strony na urządzenia mobilne – może go sprawdzić na tej stronie – Test optymalizacji mobilnej.
HTTPS
Strona powinna być wyświetlana przy użyciu protokołu HTTPS. Sprawdź, czy połączenie z Twoją witryną jest bezpieczne.
Brak uciążliwych reklam pełnoekranowych
Treść strony musi być łatwo dostępna dla użytkowników. Na tej stronie masz przykłady reklam pełnoekranowych, które są uciążliwe i zasłaniają treść – https://developers.google.com/search/blog/2016/08/helping-users-easily-access-content-on