Pozycjonowanie to nie tylko strony internetowe i wyszukiwarka Google ale też wiele innych elementów, które publikujemy w sieci. Wbrew pozorom pozycjonować można zdjęcia, pliki PDF wizytówki firmy na Google Maps czy inne elementy publikowane w internecie. Przeważnie nie zdajemy sobie z tego sprawy, wiążąc z pozycjonowaniem jedynie strony www. W tym tekście przedstawiamy zatem te wszystkie elementy, które można pozycjonować w internecie i opisujemy na czym polega takie pozycjonowanie.
Przekonaj się czym jest pozycjonowanie plików PDF, zdjęć czy wizytówki na Google Maps, a także innych elementów w sieci!
Strony internetowe
Przede wszystkim pozycjonowanie to pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce Google. Polega ono na dostosowaniu i optymalizacji strony internetowej do wyszukiwarki, aby ta promowała naszą witrynę i umieszczała ją na wysokiej pozycji pod konkretnymi hasłami tematycznymi. Pozycjonowanie stron internetowych jest świadomym i długotrwałym procesem, gdzie wybieramy, pod jakimi frazami chcemy być widoczny w wyszukiwarce Google, a następnie dostosowujemy stronę do wyszukiwarki, aby ta wyświetlała ją przy odpowiednich hasłach tematycznych na jak najwyższych pozycjach. Pozycjonowanie stron internetowych ma na celu sprawienie, aby nasza strona była eksponowana i mogła być odnajdywana przez wielu użytkowników w sieci. To z kolei przełoży się na uzyskanie dużego ruchu organicznego, a także zyski i inne profity.
Pozycjonowanie strony internetowej dzieli się ogólnie na dwa typy czynności. Jest to optymalizacja samego serwisu, a także działania pozycjonujące wykonywane w internecie poza stroną. Mówiąc o optymalizacji serwisu internetowego, mówimy o konfiguracji i dostosowaniu wielu jej płaszczyzn do wyszukiwarki Google. Do działań takich możemy zaliczyć np. stworzenie responsywnej wersji witryny dostosowanej do urządzeń mobilnych, analizę i dobór słów kluczowych, pod którymi chcemy być widoczny w wyszukiwarce, linkowanie wewnętrzne, dodawanie contentu na stronę, stworzenie odpowiedniej struktury podstron i plików, uproszczenie kodu html, dostosowanie funkcjonalności szablonu i dostosowanie strony pod kątem user experience. Działania pozycjonujące wykonywane poza stroną to linkowanie zewnętrzne polegające na umieszczaniu linków do naszej strony internetowej czy sprowadzanie ruchu na witrynę. Ogólnie istnieje nawet kilkaset elementów o różnym priorytecie, które wpływają na pozycję naszej witryny w wyszukiwarce Google, a pozycjonowanie jest dostosowaniem ich wszystkich, aby nasza strona pojawiła się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania.
Zdjęcia w Google
Na podobnej zasadzie, o czym wie niewiele osób w wyszukiwarce Google można pozycjonować zdjęcia, które dodajemy na naszą stronę internetową. Pozycjonowanie to trwa nieco dłużej, niż indeksowanie witryn, ale również warto optymalizować fotografie dodawane na nasz serwis, aby znajdowały się na wysokich pozycjach w zakładce Google Zdjęcia. Wbrew pozorom jest to również dobre miejsce do pozyskiwania ruchu organicznego i dodatkowa możliwość na zwiększenie widoczności naszego serwisu sieci.
Pozycjonowanie zdjęć w Google polega na maksymalnym przystosowaniu ich do wyszukiwarki. Przede wszystkim zdjęcia powinny być w jak największej rozdzielczości oraz mieć jak najmniejszą wagę. Efekt taki uzyskuje się przy pomocy specjalnych serwisów i programów kompresujących zdjęcia pod tym kątem. Grafiki wgrywane na nasz serwis internetowy powinny posiadać odpowiednią nazwę pliku zawierającą słowa kluczowe. Zdjęcia powinny znajdować się również w obrębie tekstu tematycznego, a także posiadać tekst alternatywny zawierający konkretne frazy. Zdjęcie możemy również linkować wewnętrznie, wychodząco lub zewnętrznie, co również ułatwi ich pozycjonowanie.
Pliki PDF
Elementem pozycjonowania, którego najczęściej nie podejrzewamy o promowanie w wyszukiwarce Google są pliki PDF. W rzeczywistości jednak są one traktowane tak samo jak pojedyncze podstrony serwisu, czyli całe strony internetowe. Pliki PDF, mogą pojawiać się nawet na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce Google jako pliki do pobrania i mieć formę standardowego wyniku wyszukiwania. Jest to dodatkowa okazja, by pojawiać się z naszym serwisem w konkretnej kategorii tematycznej w Google i posiadając serwis, zdecydowanie warto wykorzystać taką możliwość.
Przede wszystkim aby móc pozycjonować pliki PDF powinny mieć one formę tekstową a nie graficzną, a także nie być zaszyfrowane hasłem. Gdy spełnimy te dwa wymagania pliki PDF publikowane na naszej stronie internetowej, mogą być pozycjonowane przez wyszukiwarkę Google. Aby tak się stało, powinniśmy również linkować wewnętrznie to takich plików, a w samym pliku PDF zamieszczać linki wychodzące czy wewnętrzne kierujące do innych części serwisu. Plik PDF należy traktować jako osobną podstronę naszego serwisu. Należy zatem dodać w nim jakościowy content zgodnie z zasadami SEO, a także zadbać o to, aby plik PDF był jak najmniejszych rozmiarów i łatwo się pobierał. Głównie pozycjonowanie pliku PDF polega na stworzeniu w nim jakościowej treści pod względem poprawności, długości, słów kluczowych, zdjęć czy innych materiałów urozmaicających tekst. Pliki takie z pewnością będą pozycjonowane przez wyszukiwarkę Google i mają szansę rywalizować z innymi witrynami obecnymi w danych kategoriach tematycznych.
Filmiki na YouTube
Jednym z najbardziej zaawansowanych elementów, które można pozycjonować w internecie, są filmiki na YouTube. Serwis ten jest drugą największą wyszukiwarką internetową, a także największym serwisem z nagraniami. Wyszukując na nim treści, YouTube tak samo jak wyszukiwarka Google prezentuje nam wyniki wyszukiwania — z tą różnicą, iż wyświetla ranking filmików. Można zatem pozycjonować je w wyszukiwarce YT w dokładnie taki sam sposób, jak pozycjonuje się strony internetowe w wyszukiwarce Google. Pozycjonowanie filmików na YouTube ma zapewnić im sporą widoczność, a także duży napływ ruchu organicznego.
Pozycjonowanie filmików przede wszystkim odbywa się na podstawie ich optymalizacji technicznej. Filmiki powinny być wgrywane na serwis w jak największej rozdzielczości, aby prezentowały się jakościowo odbiorcom. Filmiki takie powinny być również możliwie jak najdłuższe, a także poruszać uniwersalną i przydatną tematykę. Powinny być zatem tworzone w formie poradnikowej, aby korzystając z nich, użytkownicy odnosili jak najwięcej korzyści. Wgrywając nagranie na YouTube w celu pozycjonowania, umieszcza się słowa kluczowe w nazwie pliku, tytule nagrania, a także w jego opisie. Dopełnia się również adekwatnymi słowami kluczowymi sekcję tagów i stara się jak najbardziej zaakcentować te słowa kluczowe, pod którymi chcemy, aby film był wyszukiwany na YouTube. W celu optymalizacji filmiku powinniśmy utworzyć również ciekawą miniaturkę zdjęcia, aby nie była ona przypadkową klatką z całego nagrania.
Wizytówki na Google Maps
Elementem, który możemy pozycjonować jest wizytówka Google Moja Firma na Google Maps. Wiele osób sądzi, iż dodanie czerwonej pinezki firmy na mapie w zupełności rozwiązuje kwestie widoczności wizytówki w sieci. W rzeczywistości są one również pozycjonowane i prezentowane w rankingu wyników wyszukiwania wizytówek w taki sam sposób, jak strony internetowe w wyszukiwarce Google czy filmiki na YouTube. Google Maps stara się zaprezentować użytkownikom najlepsze wyniki wyszukiwania, jeśli Ci szukają konkretnych firm lub haseł w aplikacji Google Maps. Pozycjonowanie wizytówki będzie zatem polegało na jej optymalizacji i dostosowaniu do mapy Google Maps — by wizytówka była pomocna i często prezentowana na wysokich pozycjach osobom szukającym informacji w tym miejscu.
Pozycjonowanie wizytówek przede wszystkim rozpoczyna się od kompleksowego uzupełnienia wszystkich informacji i formularzy. Tylko kompletnie i kompleksowo wypełnione wizytówki mają szansę być pozycjonowane na jak najwyższe pozycje i tylko takie są promowane przez Google Maps. Kolejnym sposobem na dostosowanie wizytówki do Google Maps jest sprawienie, aby były one atrakcyjne przez dodawanie różnego rodzaju contentu. Mogą być to zdjęcia, wirtualny spacer, a także posty – aktualności. Wizytówkę powinno się również jak najmocniej powiązywać się z daną lokalizacją i można robić to na kilka sposobów. Można powiązać ją ze stroną internetową, na której znajdują się identyczne dane NAP firmy, a także lokalne słowa kluczowe. Na samej wizytówce można dodać stacjonarny numer telefonu, aby jak najmocniej zaznaczyć związek wizytówki z danym miastem. Podanie takiego numeru telefonu jest znacznie lepsze, gdyż zawiera prefiks unikalny dla danego miasta, a nie jest ogólny numerem komórkowym.
Strony WWW w Bing
Pozycjonowanie to również pozycjonowanie stron internetowych, ale w wyszukiwarce Bing. Jest to druga najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa w sieci i choć ma jedynie marginalny – kilkuprocentowy udział w rynku, pozycjonowanie stron pod tego typu wyszukiwarkę często ma również sens. Wyszukiwarka ta jest istotna ze względu, iż jest domyślną wyszukiwarką przeglądarki Internet Explorer, którą z kolei domyślnie instaluje się na urządzeniach z systemem Windows. Wyszukiwarka Bing jest również nieco popularniejsza w pewnych krajach czy lokalizacjach niż w Europie, co również jest ważne w kontekście globalnego pozycjonowania witryny. Z wyszukiwarki Bing przeważnie korzystają starsze osoby niepotrafiące instalować innej przeglądarki. Pozycjonując stronę internetową pod wyszukiwarką Bing, będziemy starali się dostosować ją właśnie głównie do takich osób, co jest pierwszą różnicą w porównaniu z pozycjonowaniem strony w Google.
Pozycjonowanie strony w Bing ogólnie przebiega w bardzo podobny sposób, co pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce Google. Pierwszą różnicą jaka panuje przy tego typu działaniach jest kładzenie nacisku na nieco inne elementy, niż przy standardowym pozycjonowaniu. Chcąc promować naszą witrynę w wyszukiwarce Bing, powinniśmy zadbać o wiek domeny, gdyż wyszukiwarka ta faworyzuje starsze strony internetowe. Bardziej kładzie ona również nacisk na ilość oraz jakość treści, a także samą domenę. Preferowane domeny przez wyszukiwarkę Bing to np. edu czy info. Chcąc zatem pozycjonować stronę w wyszukiwarce Bing, powinniśmy zadbać o ten element strony. Powinniśmy również nieco inaczej podejść do analizy i wyboru słów kluczowych, gdyż dla wyszukiwarki Bing najpopularniejsze frazy mogą wyglądać nieco inaczej, niż najpopularniejsze słowa kluczowe w danej kategorii tematycznej w Google.
Masz pytania
tel. Office: +48 59 300 32 03
tel. Technical Support: +48 603-344-390
tel. Customer Support: +48 59 300 32 01
fax: +48 59 300 32 04
email: biuro(at)technet-media.pl
Poniedziałek-Piątek 09:00-17:00